SPA106 Spansk språk 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Eli-Marie Danbolt Drange
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Spansk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
SpanskAnbefalte forkunnskaper
Undervisningen på emnet forutsetter forkunnskaper i spansk tilsvarende nivå 2 fra videregående skole, alternativt B1-nivå ifølge Det felles europeiske rammeverket for språk. Det anbefales å ha fullført Spansk språk 1. Undervisningen foregår hovedsakelig på spansk. Det frarådes å følge emnet uten forkunnskaper, da dette vil være svært arbeidskrevende.
Innhold
Emnet fokuserer på å utvikle studentenes kommunikative kompetanse på spansk gjennom å arbeide med skriftlig og muntlig autentisk materiale. I arbeidet med ulike dialekter og varianter av spansk talespråk, vil det bli lagt vekt på å øke studentens kompetanse i å forstå og uttrykke seg muntlig på spansk, og å kunne tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner. Emnet tar også for seg sentrale språkstrukturer i spansk.
Læringsutbytte
Kunnskaper: Etter fullført emne skal studentene
-
ha kunnskap om varierte språkstrukturer i spansk språk
-
kjenne til ulike varianter av spansk språk
-
ha kunnskap om forskjeller mellom formelt og uformelt språk
-
ha kunnskap om generelle trekk ved vitenskapelig skriving
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studentene kunne
-
kommunisere med god uttale og intonasjon på spansk
-
beherske sentrale språkstrukturer på spansk
-
forstå lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
-
mestre ulike spontane kommunikasjonssituasjoner på spansk
-
analysere spansk språkbruk på en reflektert måte
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studentene kunne
-
analysere og vurdere egne lærings- og kommunikasjonsstrategier
-
vise kontrastiv kompetanse norsk-spansk eller eget morsmål - spansk
-
presentere faglige problemstillinger som inngår i emnet både skriftlig og muntlig på en forståelig og strukturert måte og med bruk av kildehenvisninger
-
reflektere rundt eget arbeid med å videreutvikle sin kommunikative kompetanse i spansk
Vilkår for å gå opp til eksamen
Bestått arbeidsmappe med obligatoriske aktiviteter. Aktivitetene beskrives nærmere i semesterplanen.
Godkjent obligatorisk deltakelse i undervisningen (70%).
Disiplinstudenter må i tillegg bestå en prosjektoppgave.
Studenter i lektorutdanningen må i tillegg bestå praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminar, workshops og gruppearbeid. Studentaktive arbeidsformer og bruk av digitale ressurser for læring. For studenter på lektorutdanning for trinn 8-13 inngår praksis. Studentenes aktive deltakelse i praktiske øvelser er nødvendig for å utvikle gode språkkunnskaper, derfor er det obligatorisk deltakelse i deler av emnet. Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass
Eksamen
En skriftlig oppgave på 1500 ord (teller 40 %) og muntlig eksamen (teller 60 %). Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SPA104 – Spansk talespråk og didaktikk | 10 |
SPA102 – Spansk grammatikk og fonetikk | 5 |