SO-408 Profesjonell utvikling i sosialt arbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Randi Edland Kroken
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Opptakskravet er det samme som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid eller de tre første årene i masterprogram i barnevern.
Innhold
I emnet fokuseres det på profesjonell utvikling i sosialt arbeid. Det legges særlig vekt på forståelse av hvordan sosialarbeidere kan bidra til å bedre klienters situasjon. Det legges til rette for reflekterende prosesser. Utforsking av erfaringer og fortellinger brukes som metodisk innfallsvinkel. Hensikten er at studentene skal utvikle en dypere forståelse av samspillet mellom teori, empiri og analytisk nivå. Den analytiske forståelsen skal bidra til å styrke studentenes kunnskaper og ferdigheter med tanke på å utvikle et eget prosjekt som har relevans for masteroppgaven i andre studieår. Kunnskap om profesjonelles forståelse av klienters situasjon står sentralt. Likeledes kunnskap om rammer og styringsregimers betydning.
Sentrale temaer:
-
Forholdet mellom innlevelse, forståelse og anvendelse i profesjonell utvikling
-
Utvikling av relasjoner i praksis gjennom å samarbeide på grunnlag av humane og økologiske verdier i praksis
-
Narrativeners potensial og narrativ etikk
-
Den profesjonelle samtalen som et utviklingsområde med relevans for det kvalitative forskningsintervju
-
Verdibevissthet i sosialt arbeid
-
Dømmekraft og etisk refleksjon
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
-
ha inngående kjennskap om hva som fremmer og hemmer profesjonell utvikling
-
ha solide etiske kunnskaper og kunne reflektere selvstendig over etiske utfordringer
-
kunne anvende kunnskap om ulike tilnærminger for å utvikle profesjonelle relasjoner, ulike miljø, organisasjoner og faget på avansert og selvstendig vis
-
kunne anvende sin kunnskap om miljøer som fremmer profesjonell utvikling på ulike nivå i sosialt arbeid på avansert og selvstendig vis
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell oppgave som skal være en prosjektbeskrivelse som tar utgangspunkt i en konkret beskrivelse som gjøres til gjenstand for refleksjon og teoretisk analyse, og der det skisseres hvordan situasjonen(er) skal undersøkes videre. Oppgaven arbeides med gjennom hele vårsemesteret. Nærmere informasjon om krav til oppgaven publiseres i Canvas. Omfang ca. 6500 ord. Karakterskala: bestått/ikke bestått.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid | 10 |
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling | 10 |
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis | 5 |
SO-404 – Etikk i tjenesteyting | 5 |
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern | 5 |