Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

SO-105, SO-106, SO-107, SO-104, ME-110, PS-101 og SV-135

Innhold

Emnet vil fokusere på arbeid med barn og familier i en barnevernkontekst, både i et historisk og et krysskulturelt perspektiv. Sentrale temaer vil være forebygging, omsorgssvikt, samspillsmodeller, barn og unges oppvekstarenaer, ulike familietyper og nettverksarbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse:

 

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten ha

  • bred kunnskap om sosialt arbeid med barn og familier, primært relatert til en barnevernskontekst

  • kjennskap til ulike teoretiske perspektiver innenfor det barnevernfaglige området

  • kunnskap om saksgangen i den kommunale barneverntjenesten fra melding til undersøkelse, vurdering av hjelpetiltak og omsorgstiltak

  • kunnskap om omsorgskompetanse og ulike former for omsorgssvikt, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep

  • kunnskap om hvordan helsemessige, kulturelle, sosiale og sosioøkonomiske utfordringer virker inn på barns livsvilkår, og særskilt om barn som pårørende

  • kunnskap om nettverksarbeid og barnevernsarbeid i et minoritetsperspektiv

  • kunnskap om tverrfaglig samarbeid

 

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • ha ferdigheter i kommunikasjon og samhandling med barn og foreldre, om både hverdagsliv og vanskelige tema, på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter

  • kunne samtale med barn og unge om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep

  • kunne anvende faglig kunnskap, identifisere ressurser, gi veiledning, arbeide tverrfaglig og samarbeide i møte med mennesker i sårbare livssituasjoner

  • kunne vurdere og avklare bekymringsmeldinger og undersøke omsorgssituasjonen til barn og unge ved å beherske aktuelle metoder for kartlegging, dokumentasjon, analyse og beslutningstaking

  • kunne anvende rettsregler og utøve juridisk og sosialfaglig skjønn i møte med barn og familier, deriblant samiske brukere

  • ha trening i journalskriving

  • kunne finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff, og framstille dette både muntlig og skriftlig

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha trening i kritisk refleksjon, særlig knyttet til bevissthet om egne holdninger og verdier samt makt- og myndighetsutøvelse

  • ha innsikt i hvordan utvise dømmekraft og håndtere etiske dilemma i yrkesrollen i sammensatte og konfliktfylte situasjoner, eller situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse i obligatorisk undervisning og praksisstudier. Godkjent arbeidskrav, nærmere beskrivelse av disse vil framgå av undervisningsplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid og seminarer, lærerledet ferdighetstrening og gruppeøvelser, samt praksisstudier. Deler av undervisningen er obligatorisk, se undervisningsplanen i Canvas. Forventet arbeidsomfang er omtrent 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell 3 dagers hjemmeeksamen. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-201 – Sosialt arbeid 3, arbeid med barn og familier 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:42