SO-107 Marginalisering og inkludering
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Mette Fløystad Kvammen
- May-Linda Magnussen
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenter har gjennomført og bestått SO-105 og SO-106 fra første semester i studiet
Innhold
Emnet omhandler forhold som kan hemme og fremme inkludering og samfunnsdeltakelse for ulike utsatte grupper. Hovedvekten legges på perspektiver knyttet til utenforskap i utdanning og arbeid samt teori, tilnærminger og arbeidsformer som gir kunnskap om hva som kan styrke og svekke deltakelse. Det legges særlig vekt på gruppa ungdom og unge voksne. Praksisstudier inngår i emnet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende grunnleggende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha
-
bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis
-
kunnskap om ulike oppvekst- og levekår med betydning for individers helse, utdanning, livskvalitet og arbeidsdeltakelse
-
kunnskap om praksisteorier i sosialt arbeid med vekt på relasjon, kommunikasjon og tett oppfølging i samhandling med individer og familier
-
kunnskap om arbeidsbegrepet, arbeidslinja, arbeidsmarkedspolitikk, arbeidsliv og arbeidsinkludering
-
kunnskap om arbeids- og velferdsetatens ytelser og tjenester samt metoder i arbeid og samarbeid med berørte parter, inkludert tverrfaglig og interorganisatorisk samarbeid og samarbeid med brukerorganisasjoner
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over velferdspolitiske rammer og roller for sosialt arbeids yrkesutøvelse på områdene som emnet er innrettet mot
-
kunne anvende ulike kunnskapskilder til forståelse av sosiale problemer - for å forebygge marginalisering og fremme inkludering, mestring og endring, i samarbeid med enkeltpersoner, familier og andre samarbeidspartnere
-
ha erfaring med muntlig fremstilling og skriftlig dokumentasjon
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kjenne til forhold og prosesser som bidrar til marginalisering, diskriminering og utenforskap for individer og grupper
-
ha kunnskap og innsikt i hvordan en gjennom samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers egenverd, gi sosial støtte (fremme mestring) og bidra til inkludering på sentrale samfunnsarenaer.
-
kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i yrkesutøvelsen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent. Deltakelse på obligatorisk seminar og ferdighetstrening. Gjennomført og bestått praksis. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, obligatorisk ferdighetstrening, obligatorisk praksis, gruppearbeid og seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
8 dagers individuell hjemmeeksamen. Graderte karakterer, A-F.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-103 – Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis | 5 |
SO-203 – Arbeidsinkludering | 5 |