Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnets innhold kan deles i to hoveddeler: grunnlagsetikk og sosialt arbeids etikk. I grunnlagsetikken vil de ulike etiske retningene, som dydsetikk, plikt- og konsekvensetikk, diskursetikk og relasjonsetikk, vektlegges. I sosialt arbeids etikk vil holdninger, verdier, og prinsipper, profesjonsetikken, det profesjonelle møtet og samtalen som etisk utfordring bli behandlet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:
 

Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten

  • ha grunnleggende kunnskap om sentrale grunnlagsetiske teorier og profesjonsetiske spørsmål med særlig vekt på sosialt arbeid og barnevern

  • kunne konkretisere etiske utfordringer i sosialt arbeid og oppøve evne til å reflektere over disse med utgangspunkt i etisk tenkning og teori

  • ha grunnleggende kunnskap om menneskerettigheter, sentrale konvensjoner og sosialarbeidernes yrkesetiske grunnlagsdokument
     

Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over og anvende kunnskap for å øke bevisstheten om egne holdninger og verdier

  • kunne identifisere og konkretisere etiske utfordringer og vurdere disse ved hjelp av systematiske etiske refleksjoner

  • ha innsikt i etiske problemstillinger og kunne håndtere etiske dilemma i yrkesrollen og i møte med mennesker
     

Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i menneskesyn og verdier i sosialt arbeids profesjonsetikk og relevante etiske teorier

  • ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med prinsipielle, institusjonelle og politiske krav i tjenesteutøvelsen

  • ha evne til etisk refleksjon og profesjonell dømmekraft

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidskravet vil bli opplyst på Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppeoppgaver og refleksjonsoppgaver. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

5 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter, gradert A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-121 – Etikk, dømmekraft og profesjonsutøvelse 10
SV-104 – Etikk og profesjonsutøving 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:26