Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Skolebiblioteket

Forkunnskapskrav

Lærerutdanning eller bachelorgrad i bibliotekkunnskap.

Søkere med en annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.

Innhold

Studiet gir en innføring i skolebiblioteket som sentral ressurs og aktør i realiseringen av Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (fagfornyelsen). Sentrale emner i studiet er samspill mellom klasserom og skolebibliotek i elevens utforskende læringsarbeid, skolebibliotek som arena for leseopplevelse, leseengasjement og dybdelæring og skolebibliotek som arena for kritisk tenkning og kildekritikk.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført studium skal studenten:

  • ha kunnskap om hvordan samspill mellom klasserom og skolebibliotek kan støtte elevens utforskende læringsarbeid

  • ha kunnskap om nyere barne- og ungdomslitteratur og hvordan skolebibliotek kan bidra til leseopplevelse og leseengasjement hos eleven

  • ha kunnskap om digital literacy,informasjonssøk og kritisk lesing av tekster

  • ha kunnskap om hvordan utforskende arbeid med tekster kan bidra til dybdelæring på tvers av fag

Ferdigheter

Etter fullført studium skal studenten:

  • kunne legge til rette for at elever kan utvikle leselyst

  • kunne veilede elever i informasjonssøk, kritisk lesing og kildevurdering

  • kunne vurdere ulike tekster og informasjonskilder til bruk i elevens utforskende arbeid

Generell kompetanse

Etter fullført studium skal studenten:

  • kunne se skolebiblioteket som en sentral aktør i realiseringen av fagfornyelsen

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å kunne avlegge eksamen skal studenten:

  • ha levert en refleksjonslogg
  • ha skrevet en fagtekst knyttet til et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass 
  • ha gjennomført en obligatorisk veiledning knyttet til utviklingsprosjektet

Nærmere informasjon om arbeidet med refleksjonslogg og fagtekst oppgis ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Studiet er organisert som et deltidsstudium og går over to semester. Tre fysiske fellessamlinger, en på høsten og to på våren, blir arrangert i Kristiansand. På den siste samlingen i vårsemesteret blir eksamen gjennomført. Det meste av undervisning og veiledning blir gjennomført på den digitale læringsplattformen Canvas. Studentene vil møte varierte undervisnings- og veiledningsformer på læringsplattformen.

Studenten skal gjennomføre et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass. Valget av   prosjektoppgave gjøres i samråd med faglærer. Utviklingsprosjektet skal ha karakter av FoU-arbeid ved egen skole og utgjør den avsluttende vurderingen.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell, muntlig presentasjon av et utviklingsprosjekt på egen arbeidsplass.

Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SK-100 – Skolebibliotekkunnskap 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:40