Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

REL123 Fagdidaktikk i religion, del 1, ettfagsvariant

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

 Emnet i religionsdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp religionsfagets egenart, historie og legitimering som skolefag, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets rolle i den flerkulturelle skolen blir også behandlet.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp religionslærerrollen, herunder profesjonsetikk. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i religion og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av religionsundervisning i videregående opplæring.

Emnet vil kreve forskning på undervisning i religion og etikk og formidling av denne.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskaper

  • ha inngående fagdidaktisk kunnskap i religion rettet mot trinn 11-13

  • ha kunnskap om fagets læreplan i videregående skole

  • ha bred kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer som egner seg i religion

  • ha bred kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger og interesser

  • ha bred kunnskap om det flerkulturelle samfunnet og muligheter og utfordringer dette innebærer for religionsundervisningen

  • ha kunnskap om aktuell fagdidaktisk forskning

  • kunne orientere seg i fagets forskningslitteratur, og benytte relevant teori på en kritisk og reflektert måte i eget forskningsarbeid

Ferdigheter

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål

  • kunne holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk

  • kunne ta i bruk sine faglige og didaktiske kunnskaper på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i religion og etikk

  • kunne nyttiggjøre seg resultater fra fagdidaktisk forskning

  • kunne ta initiativ til og gjennomføre fagdidaktisk utviklingsarbeid

  • kunne diskutere og legitimere religionsfaget som skolefag

  • kunne planlegge og gjennomføre praksisrelatert FoU-arbeid, samt diskutere og formidle resultatene på en strukturert og vitenskapelig måte

  • ha avansert metodisk kunnskap og kunne gjennomføre selvstendige analyser av innsamlet datamateriale

Generell kompetanse

  • kunne inneha en profesjonell holdning og kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål

  • ha et bevisst forhold til etiske problemstillinger knyttet til forskning, herunder personvern, kildekritikk og kildesitering

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • godkjent presentasjon av forskningsprosjekt

  • godkjente arbeidsoppgaver for ettfagsstudenter

Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til religion og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Ettfagsstudenten skal i løpet av semesteret gjennomføre sitt planlagte forskningsprosjekt. Det innebærer at studenten foretar datainnsamling i forbindelse med praksis, og bearbeider og analyserer dataene opp mot relevant teori. Det vises til nærmere beskrivelse av forskningsprosjektet i egen instruks.

Studenten skal formidle forskningsresultatene på en strukturert og vitenskapelig måte i en skriftlig fordypningsoppgave. Studenten skal i tillegg til gitt metodepensum legge frem et selvvalgt pensum som er relevant for fordypningsoppgaven på ca 600 sider.

Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 50%).
Individuell, skriftlig fordypningsoppgave (teller 50%).
Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KR-112 – Fagdidatikk i religion, livssyn, filosofi og etikk (Ettfagsvariant) 15
REL422 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – religion 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:29