Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i religiøse minoriteter som er forholdsvis små i Norge, og der tilhengerne på ulike måter skiller seg ut fra majoritetssamfunnet. Det dreier seg både om selvstendige religioner, om retninger, grupper og nettverk innenfor de store verdensreligionene, og om nyreligiøse bevegelser. Sentrale spørsmål dreier seg om hvordan det kan oppleves å tilhøre en religiøs minoritet, og om samfunnets holdninger og statens politikk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha bred kunnskap om minoritetsrettigheter, minoritetspolitikk og religionsfrihet

  • ha kunnskap om religioner som sikhisme, bahai og scientologi

  • ha kunnskap om konservative kristne trossamfunn, bevegelser og organisasjoner som læstadianisme, Brunstad Christian Church og Menigheten Samfundet

  • ha kunnskap om retninger som ikke fullt ut anerkjennes av majoriteten i de store verdensreligionene, som Jehovas vitner, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige og Ahamdiyya

  • ha kjennskap til forskjellige former for nyreligiøsitet og noen nyreligiøse grupperinger

Ferdigheter

  • kunne reflektere over lovgivning, faglitteratur og medienes beskrivelser av religiøse minoriteter og hvordan minoritetene selv kan oppleve møtet med media, helse- og utdanningsinstitusjoner og kulturliv

  • kunne vurdere forskjellige perspektiver på og tolkninger av religiøse minoriteter, inkludert eksklusjonspraksis eller avhopperspørsmål

Generell kompetanse

  • kunne formidle temaer fra emnet i forskjellige sjangre

  • kunne vurdere og anvende teori og et bredt spekter av kildemateriale for å fortolke minoritetsreligion i dagens samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

For alle:

  • deltagelse på obligatoriske ekskursjoner og rapportering fra dem

  • obligatorisk oppmøte på fire dobbelttimer

  • godkjent portprøve

For studenter i lektorutdanningen: bestått praksis.

Undervisnings- og læringsformer

For alle: Fire obligatoriske dobbelttimer.

For disiplinstudenter: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning og ekskursjoner.

For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, ekskursjoner og praksis.

Det er tilrettelagt for lokale ekskursjonsmål som ikke medfører utgifter.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Mappevurdering. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:44:10