REL130 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Odd Kjartan Aksnes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
REL129.
Innhold
Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 5-10. I fagdidaktikken legges det særlig vekt på bruk av grunnleggende ferdigheter i faget, vurdering, læremidler og religion i media. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.
Faget i praksis
I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot det flerreligiøse klasserommet og læremidler i faget, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har kunnskap om
-
europeisk religionshistorie med vekt på kristendommens historie
-
kristendommens mangfold globalt og lokalt og noen utvalgte kirkesamfunn i Norge
-
samisk religion og overgangen til kristendommen i Norge
-
sikhisme, bahai, Jehovas vitner og Jesu Kristi Kirke av de Siste Dagers Hellige
-
pluralisering, sekularisering og religions- og livssynskritikk
-
vestlig filosofihistorie, aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og om filosofering med barn som metode
-
vurdering av elever
-
ulike læremidler i faget
FERDIGHETER
Studenten kan
-
integrere de grunnleggende ferdighetene i faget
-
vurdere læremidler i KRLE
-
sette seg inn i barn og unges tanker og forestillinger om religiøse, etiske og filosofiske spørsmål, og lede samtaler om dette med elever med ulik bakgrunn
-
reflektere kritisk over innholdet og målsettingene for KRLE-faget i skolen, og over forholdet mellom fag, undervisning og egne holdninger
-
bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
-
håndtere medieoppslag om religion, livssyn og etiske spørsmål
-
bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan bruke sentrale arbeidsmåter og de grunnleggende ferdighetene i faget
-
kan vurdere elevenes læring
-
har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
-
kan videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
-
bestått praksis
-
70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)
For enkeltemnestudenter:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Gjennom semesteret skal studentene arbeide med ulike typer arbeidskrav hvorav tre vil inngå i en mappe for sluttvurdering. Det inngår 15 dager praksis.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.
Eksamen
Mappeevaluering (teller 40% av karakter) og individuell muntlig eksamen (teller 60% av karakter). Nærmere informasjon gis ved semesterstart. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 | 15 |
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 | 15 |
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 | 15 |