Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i religionsdidaktikk er inndelt i tre hovedområder: 

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp KRLE-fagets egenart, historie og legitimering som skolefag, samt læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Fagets rolle i den flerkulturelle skolen blir også behandlet.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp religionslærerrollen, herunder profesjonsetikk og foreldresamarbeid. Emnet behandler også ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter og læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper i religion og innsikt i fagdidaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av KRLE-undervisning på ungdomstrinnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

  • ha kunnskap om KRLE-fagets historie og egenart

  • ha kunnskap om fagets læreplan og andre styringsdokumenter

  • ha kunnskap om mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • ha kunnskap om det flerkulturelle samfunnet med vekt på ungdomskultur

  • ha kunnskap om religionslærerrollen og profesjonsetikk

  • ha kunnskap om religionsfagets vitenskapelige tenkemåte og metode

  • ha kunnskap om forskningsprosessens ulike faser

Ferdigheter

  • kunne legitimere og begrunne KRLE-faget som skolefag

  • kunne bruke og utvikle egne fagkunnskaper på en måte som fremmer læring i de ulike delene av faget

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsformer

  • kunne bruke digitale verktøy i undervisningen

  • kunne bruke og vurdere ulike læremidler

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse og vurdere undervisning

  • kunne planlegge og utarbeide et forskningsdesign med en forskbar problemstilling, metode og opplegg for datainnsamling

  • kunne veilede elever i vitenskapelig FoU-arbeid

Generell kompetanse

  • kunne vise et reflektert forhold til grunnleggende etiske verdier, både i sitt yrke som lærer og i samfunnet

  • ha forskningsetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • bestått praksis

  • obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • deltakelse i eventuelle fellessamlinger og i veiledning

  • godkjent tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og kan gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, intervju, presentasjoner, bruk av digitale verktøy, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktiske utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til religion og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenten skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk.

Ettfagsstudenten skal i løpet av semesteret planlegge et forskningsprosjekt og utarbeide en skriftlig plan for gjennomføring av forskningsarbeidet. Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og opplegg for datainnsamling. Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer.

Eksamen

Fire timers skriftlig individuell, eksamen under tilsyn (teller 70%).

Skriftlig, individuell oppgave (forskningsdesign) (teller 30%). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KR-112 – Fagdidatikk i religion, livssyn, filosofi og etikk (Ettfagsvariant) 15
REL422 – Fordypningsoppgave for ettfagsstudenter – religion 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:21