REL118 Hinduisme, buddhisme og islam
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Elisabet Haakedal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Religion, etikk og samfunn, bachelorprogram
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
- Religion, etikk og samfunn, årsstudium
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i hinduismens, buddhismens og islams historiske røtter og utvikling frem til i dag. Emnet gir en beskrivelse av religionenes særpreg når det gjelder forholdet mellom læremessig og ideologisk utvikling og religiøs praksis, samt en fremstilling av religiøst mangfold innenfor de tre religionene. Et sentralt spørsmål er: Hvordan har hinduisme, buddhisme og islam påvirket og blitt påvirket av kultur og samfunn? Sentrale epoker er religionenes opprinnelse og samtiden.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
Kunnskap
-
ha bred kunnskap om islams historie, lære og praksis
-
ha kunnskap om hinduismens og buddhismens historie, lære, ideologi og praksis
-
ha bred kunnskap om islam, hinduisme og buddhisme i Norge i nåtiden
-
ha kunnskap om estetikk i de tre religionene
Ferdigheter
-
kunne reflektere over hvordan islam har påvirket Midtøsten og Europa i historie og nåtid
-
kunne reflektere over hvordan hinduisme og buddhisme har påvirket Norge/Europa i nyere historie
-
kunne vurdere ulike historietolkninger og hvordan disse religionene og samfunnet har påvirket hverandre
Generell kompetanse
-
kunne formidle sentrale temaer fra hinduismens, buddhismens og islams historie og ideologi
-
kunne anvende denne kunnskapen på aktuelle problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente portprøver. Mer informasjon ved semesterstart.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Undervisnings- og læringsformer
For disiplinstudenter: Forelesninger, studietur eller seminardeltakelse.
For studenter i lektorutdanningen: Forelesninger, praksis, studietur eller seminardeltakelse.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse.
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
KR-103 – Religioner og livssyn | 5 |