Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker de siste 15 sp av KRLE1 i Faglærerutdanning for tospråklige. Emnet skal dyktiggjøre til undervisning i grunnskolens KRLE-fag, og gir en innføring i religionsdidaktikk og i KRLE-fagets tre hovedområder: 1) kristendom, 2) filosofi og etikk og 3) jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om kristendommens historie og kristne kirkesamfunn

  • har kunnskap om Jehovas vitner, sikhismen og Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

  • har kunnskap om samisk religion og overgangen til kristendommen

  • har kunnskap om vestlig filosofihistorie med vekt på antikken

  • har kunnskap om filosofisk samtale som arbeidsmåte

  • har kunnskap om barns og unges gudsbegrep, religiøse forestillinger og opplevelser og sosialisering.

  • kan redegjøre for prinsipper for sammenligning av religioner og sekulære livssyn

  • har kunnskap om vurdering i KRLE

  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter og læremidler i KRLE

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan bruke og vurdere sentrale arbeidsmåter og læremidler i KRLE

  • kan sette seg inn i barns og unges tanker og forestillinger om religiøse og filosofiske spørsmål og kan samtale med dem om dette

  • kan samtale med barn og unge om vanskelige livssituasjoner

  • kan gjennomføre tilpasset opplæring i KRLE

  • kan legge til rette for utvikling av grunnleggende ferdigheter i KRLE-undervisningen

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse og kan se dette i sammenheng med religiøse og livssynsmessige tradisjoner

  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske oppgaver. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består i dels av forelesninger og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og ulike oppgaver. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

En individuell, muntlig eksamen som teller 60 %. En individuell semesteroppgave som teller 40 %.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 15
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 15
REL126 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 15
REL130 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:18