REL114 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Trond Kenneth Andreassen Frestad
- Inger Margrethe Tallaksen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet dekker de første 15 sp av KRLE i Faglærerutdanning for tospråklige. Emnet skal dyktiggjøre til undervisning i grunnskolens KRLE-fag. Det gir en innføring i religionsdidaktikk og i KRLE-fagets tre hovedområder: 1) kristendom, 2) filosofi og etikk og 3) jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om historisk utvikling, mangfold, lære og livstolkning, praksis, etikk og estetiske uttrykk, i livssynshumanismen, hinduismen, buddhismen, jødedommen, kristendommen og islam med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
-
har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
-
har kunnskap om grunnleggende etiske teorier
-
har kunnskap om barn og unges etiske og moralske utvikling
-
har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon
-
har kunnskap om grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger
-
har kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål
-
har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i KRLE
-
har kunnskap om grunnskolens fritaksordning
FERDIGHETER
Studenten
-
kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisningen på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte
-
kan bruke sentrale arbeidsmåter i KRLE
-
kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget
-
kan gjennomføre tilpasset opplæring i KRLE ut fra elevenes tros- og livssynsgrunnlag
-
kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i KRLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter med tilsvarende vurderingsformer
-
kan bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE-undervisningen
-
kan reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen
-
kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
har yrkesetisk kompetanse
-
kan drøfte og ta stilling til utfordringer knyttet til arbeidet med elever med ulik religiøs- og livssynsmessig bakgrunn
-
kan legge til rette for samarbeid mellom heimen, skolen og lokalmiljøet
-
har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatoriske oppgaver. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består i dels av forelesninger og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og ulike oppgaver. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Mappeevaluering. Nærmere informasjon gis ved semesterstart. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 | 15 |
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 | 15 |
REL125 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 | 15 |
REL129 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 | 15 |