Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker de første 15 sp av KRLE i Faglærerutdanning for tospråklige. Emnet skal dyktiggjøre til undervisning i grunnskolens KRLE-fag. Det gir en innføring i religionsdidaktikk og i KRLE-fagets tre hovedområder: 1) kristendom, 2) filosofi og etikk og 3) jødedom, islam, hinduisme, buddhisme og livssyn.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om historisk utvikling, mangfold, lære og livstolkning, praksis, etikk og estetiske uttrykk, i livssynshumanismen, hinduismen, buddhismen, jødedommen, kristendommen og islam med særlig vekt på kristendommen og norske forhold

  • har kunnskap om hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen

  • har kunnskap om grunnleggende etiske teorier

  • har kunnskap om barn og unges etiske og moralske utvikling

  • har kunnskap om menneskerettighetene og FNs barnekonvensjon

  • har kunnskap om grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger

  • har kunnskap om grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål

  • har kunnskap om sentrale arbeidsmåter i KRLE

  • har kunnskap om grunnskolens fritaksordning

 

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisningen på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte

  • kan bruke sentrale arbeidsmåter i KRLE

  • kan samarbeide med andre lærere, elever og hjemmet om faget

  • kan gjennomføre tilpasset opplæring i KRLE ut fra elevenes tros- og livssynsgrunnlag

  • kan kombinere kravet om objektiv, kritisk og pluralistisk undervisning i KRLE med varierte, elevaktive og engasjerende arbeidsmåter med tilsvarende vurderingsformer

  • kan bruke de grunnleggende ferdighetene i KRLE-undervisningen

  • kan reflektere kritisk over innholdet og verdimålsettingene for faget i skolen og over forholdet mellom fag, undervisning og egen utvikling i yrkesutøvelsen

  • kan bruke internett og digitale læremidler på en kritisk og pedagogisk måte i undervisningen

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har yrkesetisk kompetanse

  • kan drøfte og ta stilling til utfordringer knyttet til arbeidet med elever med ulik religiøs- og livssynsmessig bakgrunn

  • kan legge til rette for samarbeid mellom heimen, skolen og lokalmiljøet

  • har forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatoriske oppgaver. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består i dels av forelesninger og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og ulike oppgaver. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Mappeevaluering. Nærmere informasjon gis ved semesterstart. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 15
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 15
REL125 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 15
REL129 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:18