Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Recovery, psykisk helse

Innhold

Emnet gir en bred oversikt over og innsikt i recovery-perspektivet innenfor helse- og sosialfagene der utfordringer av både etisk, kunnskapsmessig og samfunnsmessig karakter utdypes. Emnet behandler sentrale begreper og perspektiver innen recovery og disse blir sett i lys av ulike perspektiver innen helse og sosialfag. Det blir fokusert på betydningen av å se bedringsprosesser og livskvalitet som resultat av personers egne innsatser, innsatser fra privat nettverk og fra profesjonelle hjelpere. Emnet gir innføring i betydningen av samarbeid, dialog og sosiale relasjoner. Videre vektlegges materielle samfunnsmessige betingelser som bolig, økonomi, skole, arbeid og hva dette betyr for bedringsprosesser og livskvalitet. Emnet gir videre en innføring i praktiske arbeidsformer som er recovery- og samarbeidsorienterte. Emnet vil fokusere på tverrfaglige arbeidsformer der brukere og deres private nettverk involveres.

Kunnskap og erfaringer fra både brukere, fagfolk og forskere blir presentert og diskutert opp mot aktuelle helsepolitiske føringer.

Emnet involverer studentene i ferdighetstrening i recovery-støttende praksis basert på dialog og samarbeid.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har avansert kunnskap om viktige helsepolitiske føringer og ambisjoner innen helse- og sosialtjenestene generelt og om recovery perspektivers plass i disse føringer og ambisjoner spesielt

  • har inngående kunnskaper om sentrale begreper og kunnskapskilder innen recovery

  • har inngående kunnskaper om betydningen av dialog og sosiale faktorer for bedringsprosesser og livskvalitet

  • har bred oversikt over ulike kunnskapsformer og arbeidsformer som inngår i en profesjonell praksis som støtter menneskers egne bedringsprosesser i deres sosiale sammenhenger

  • har avansert kunnskap om ulike faktorer som kan bidra til menneskers bedringsprosesser og livskvalitet (som materielle/økonomiske forhold, egen innsats, personer i nettverk, profesjonelles betydning osv.)

  • har innsikt i betydningen av etisk handling i praksis og holdninger og verdiers betydning i hjelpepraksis

  • kan utøve en praksis som anerkjenner og støtter menneskers egne ressurser og innsatser i deres bedringsprosesser og for å skape livskvalitet

  • kan utøve en praksis som anerkjenner og støtter de ressurser og innsatser som finnes i det sosiale nettverk den enkelte lever i

  • kan legge til rette for samarbeid mellom personer i nettverket med hensikt å skape bedring og livskvalitet for den enkelte

  • kan identifiserer og kritisk reflektere over holdninger og verdier hos dem selv og hvordan de virker inn på samarbeidet med tjenestemottaker

  • kan identifisere og kritisk reflektere over væremåter og handlingsmønster hos dem selv som virker inn på samarbeid med tjenestemottaker

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger

  • Gruppearbeid

  • Ferdighetstrening

  • Seminarer

  • Selvstudier

Deltakelse på seminarer er obligatorisk, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Krav til opptak er bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdanningsnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student. Søkere med realkompetanse kan søke opptak til studiet i tråd med Lov om universiteter og høyskoler.

Emnet legger opp til at studentene prøver ut og utvikler sin praksis gjennom kurset. Derfor er det ønskelig at deltakerne er i en relevant arbeidspraksis; d.v.s. praktikere i helse og sosialtjenester, eller liknende.

Eksamen

Individuell prosjektoppgave. Oppgave utleveres ved oppstart av undervisningen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter. Nærmere beskrivelse i emneheftet.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:15