PSY919 Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Haugland
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Mennesker med adferd som oppleves utfordrende og problematiske vil helse- og sosialpersonell treffe på mange arenaer i samfunnet. Hos barn i barnehage og skole, i arbeid med personer med utviklingshemming, hos eldre med demens, innen rus og psykisk helsearbeid osv. Målretta miljøarbeid er en paraply av tilnærmingsmåter som benytter positive strategier for å møte håndtere utfordrende situasjoner, og vil være hovedinnholdet i kurset. Utgangspunktet er å forstå utfordrende atferd ut fra sin funksjon. Dette gjøres gjennom en analyse av de foranledninger og de konsekvenser atferden har (FAK-analyse). Analysen danner grunnlag for tiltak, intervensjoner, behandlings- og samhandlingsformer som tar utgangspunkt i nettopp de miljømessige årsakene til den utfordrende atferden. Det legges vekt på systematikk, dokumentasjon og etisk refleksjon i alle ledd i prosessen.
Læringsutbytte
Etter avsluttet emne skal studenten:
-
ha kunnskap om og ferdigheter i avgrensning og forebygging av utfordrende atferd
-
ha ferdigheter i å kartlegge omfang av utfordrende atferd
-
ha ferdigheter i å gjennomføre funksjonelle analyser
-
ha kunnskap om ulike måter å gjennomføre funksjonelle analyser
-
kunne gjengi intervensjoner, behandlingsformer, tiltak og samhandlingsformer som er aktuelle ved problematferd
-
kunne planlegge gjennomføringen og evaluering av tiltak/endring i samhandlingsform
-
kunne dokumentere effekten av tiltak / endring av samhandlingsform
kunne identifisere etiske utfordringer i alle ledd i håndteringsprosessen av utfordrende personer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Oppfylt krav til deltakelse på praktiske øvelser.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningsopplegget er samlingsbasert, og vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, arbeidsoppgaver og praktiske øvelser/ferdighetstrening både i grupper og plenum. Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse i deler av undervisningen.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 135 timer.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, pedagogikk (allmennlærer og barnehagelærer), politiarbeid, sosiologi eller psykologi, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.
Eksamen
Skriftlig gruppeeksamen. Gradert karakter. Nærmere informasjon om oppgavene som skal inngå i mappen er gitt i emneheftet.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PSY919 – Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid | 5 |