PSY914 Psykisk helse hos barn og ungdom ll
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Siv Kristine Schrøder
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
-
Når livet blir vanskelig - erfaringer fra barn, ungdom og familier i sorg og krise
-
Ulike risikofaktorer for utvikling av psykososiale problemer - om barn av psykisk syke foreldre, barn som lever i familier med vold/familier med rusproblemer, skilsmisser, ensomhet og mobbing, fysisk og psykisk vanskjøtsel og mishandling, krigsopplevelser og traumer, religiøs fundamentalisme
-
Barn og ungdoms psykiske helse - historiske utviklingslinjer, nåtidige problemstillinger og framtidige utfordringer
-
Samvær, samspill og dialog gjennom refleksjon og reflekterende samtaler/team
-
Om makt, hjelp og krenkelser i terapeutiske relasjoner
-
Utvikling av personlig kommunikativ kompetanse
Læringsutbytte
Studentene har etter endt emne:
-
kompetanse til å initiere, utforme og delta i hjelpetiltak som er forankret i barn og unges behov, ønsker og forståelser av egen situasjon
-
kompetanse til å systematisere, dokumentere og formidle egen og andres erfaringskunnskap
-
innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med særlig fokus på de utfordringer som et relasjonsfokus innebærer
-
kunnskap om psykiske problemer i et relasjonelt perspektiv
-
Kunnskap om intersubjektivitet og relasjonskompetanse - om empati, omsorg og anerkjennelse
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.
Seminarer
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis. Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.
Vilkår for å gå opp til eksamen:
-
Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.
-
Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet)
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. Vurderes med gradert karakter.