PSY913 Psykisk helse hos barn og ungdom l
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Siv Kristine Schrøder
- Janne Lund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
-
Perspektiver på barndom, ungdom og kultur - om oppvekstvilkår, utviklingshistorie identitetsdannelse, kropp, kjønn og seksualitet
-
Trivsel og forhold som fremmer god psykisk helse hos barn, ungdom og deres familier - om økonomi og levekår blant barn og unge; boforhold, nærmiljø og lokal tilhørighet; familie/venner/nettverk og sosiale identiteter; kultur-/fritidstilbud, sosiale møtesteder og meningsskapende aktiviteter; barnehage/skole/arbeidsliv og mestring av hverdagens krav om ulike kompetanser, mestringsstrategier og sosiale beskyttelsesfaktorer
-
Den samfunnsskapte uhelsen - om medieskapte utfordringer, sosiale marginaliseringsprosesser, fattigdom og sosial ulikhet i helse, homofil identitetsutvikling og problemstillinger knyttet til migrasjon og psykisk helse
-
Tegn på psykososiale problemer og psykisk uhelse hos barn og ungdom - om rus og rusmisbruk, spilleavhengighet, skoleproblemer og tilpasningsvansker, sorg og tristhet, selvskading, og selvmordstanker, spiseforstyrrelser, innagerende og utagerende atferd, kriminalitet
-
Psykiske lidelser hos barn og ungdom - depresjon, suicidalitet, spiseforstyrrelser, ADHD, utviklingsforstyrrelser, atferdsproblemer, psykose
-
Klassifikasjon og psykiatrisk diagnostikk av barn og ungdom - bruksområder, utfordringer og fagetiske dilemmaer
-
Kunnskap om sjeldne funksjonshemninger og psykiske helse
Læringsutbytte
Studentene har etter endt emne:
-
kritisk og reflektert forhold til ulike perspektiver på normalitet og normalutvikling hos barn, ungdom og familier, og på forstyrrelser av normalutvikling
-
forståelse for og kunnskaper om grunnleggende vilkår for å fremme og videreutvikle barn og unges psykososiale mestringsevner
-
kompetanse til å systematisere, dokumentere og formidle egen og andres erfaringskunnskap
-
kompetanse til å identifisere forhold ved samfunnet som kan påvirke utvikling av vansker hos barn og unge
-
innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med barn og unge
-
integrert brukerperspektivet som et forankringspunkt for eget arbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.
-
Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet).
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.
Seminarer
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen forståelse av og i praksis. Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.
Vilkår for å gå opp til eksamen:
-
Deltatt i obligatoriske deler av undervisningen.
-
Godkjent arbeidskrav (Nærmere beskrivelse i emneheftet).
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig eksamen på 5 timer. Vurderes med gradert karakter.