PSY905 Kompetanse og tjenesteutvikling
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Siv Kristine Schrøder
- Gunnhild Ruud Lindvig
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 3 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Dette hovedemnet fokuserer på utvikling av kunnskap, tjenestetilbud og fagpersonlig kompetanse. Oppmerksomheten rettes mot utvikling av kunnskaper og holdninger i praksis og forholdet mellom disse. Emnet knyttes tett opp til konkrete utviklingsprosjekter på arbeidsplassen og til en individuell refleksjon over egen praksis. Emnet strekker seg gjennom tre semester.
Sentrale tema:
Kunnskapsdannelse i praksis – praktikerforskning og utvikling og forståelse av praktisk kunnskap
Utviklingsarbeid i tjenesteutøvelse og lærende organisasjoner
Forståelse av og perspektiver på kunnskapens verdi- og teorigrunnlag
Kvalitet og faglighet i tjenesteutøvelsen - innføring i diskusjonen om evidensbasert praksis (EBP)
Kritisk og etisk refleksjoner i og over praksis - om tatt-for-gitt-kunnskap og tradisjonsbundne praksiser
Utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis
Etiske utfordringer og konfliktområder i praksis - om makt, hjelp og krenkelser i psykososialt arbeid med barn og ungdom
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha:
-
Kunnskaper og ferdigheter i å systematisere og formidle erfaringsbasert kunnskap i psykososialt arbeid med barn, unge og familier på en vitenskapelig anerkjent måte
-
Kunnskaper og ferdigheter i å initiere og drive utviklingsarbeid på eget arbeidssted
-
Innsikt og forståelse for feltets kunnskapsgrunnlag
-
Kunnskaper om og ferdigheter i systematisk, kritisk og etisk refleksjon i praksis
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, seminarer, lærerveileda utviklingsprosjekt og gruppebasert praksisveiledning. Veiledningsgruppene sentreres om dilemmaer og utfordringer i praksis, og skal stimulere til faglig kompetanseutvikling. Veiledning er obligatorisk. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som opptak til psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
Utviklingsprosjekt i gruppe. Rapport på ca 30 sider (ca. 350 ord per side). Gradert karakter.
-
Et individuelt personlig/faglig essay på ca 5 -8 sider (ca. 350 ord per side) med en kritisk/etisk refleksjon over en hendelse fra eget arbeid. Gradert karakter
Gruppeoppgaven teller 30 % og den individuelle oppgaven teller 70 %. Det gis en snittkarakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling | 15 |
SO-407 – Sosialt arbeids filosofi og etikk | 10 |
SO-408 – Profesjonell utvikling i sosialt arbeid | 10 |