Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

Dette emnet fokuserer på familieterapiens historiske utvikling og plassering innen det vitenskapsfilosofiske og erkjennelsesteoretiske feltet. Emnet gir innføring i familieterapeutiske tilnærminger og metoder.

Sentrale tema:

  • Historisk gjennomgang av familieterapiens utvikling og av ulike retninger.

  • Gjennomgang av aktuelle ideer og dilemmaer innen vitenskapsfilosofi og erkjennelsesteori.

  • Helhetstenking og systemtenking: Kybernetikk, konstruktivisme og sosialkonstruksjonisme.

  • Presentasjon av grunnleggende ideer fra familieterapi.

  • Verdimessige premisser og etiske perspektiver i familieterapi.

  • Innføring i aktuelle teorier, begreper og metoder i familieterapi

  • Arbeide med egen familiehistorie og egen terapeutisk holdning

Læringsutbytte

Studenten:

  • har inngående kunnskaper om den historiske utviklingen innen familieterapi feltet og presentere ulike ideer om problemforståelse, behandling og endring.

  • har avansert kjennskap til de grunnleggende faktorene i enhver terapi, uansett retning; respekt, empati, bekreftelse og oppriktighet overfor klientene.

  • har inngående kunnskap om aktuelle teorier, begreper og metoder i familieterapi

  • kunne anvende kunnskap i systematisk, kritisk og etisk refleksjon i praksis

  • har kunnskaper om å sette teorier i familieterapi inn i en større vitenskapsfilosofisk sammenheng.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent to semesteroppgaver.

Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning på seminarer/gruppearbeid og veiledning. Se emnehefte for nærmere beskrivelse av semesteroppgaver og obligatorisk deltakelse.

Undervisnings- og læringsformer

I denne delen, og i utdanningen som helhet, vil hovedvekten være på de samarbeidende terapitilnærmingene som i dag synes best representert ved de narrative tilnærmingene, språksystemisk terapi og dialogisme. Teorier, metoder og teknikker vil bli anvendt ved hjelp av kliniske eksempler og praktiske øvelser. Studentene får hjemmeoppgaver som er knyttet til pensumlitteraturen.

Obligatorisk oppmøte

For å oppnå målet med en klinisk/teoretisk utdanning som under hele studieforløpet integrerer teori og praksis, er all undervisning obligatorisk. For å få godkjent utdanningen må frammøte være minst 80 %. Veiledningen må være gjennomført i sin helhet.

Forventet arbeidsomfang er 540 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

6 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Vurderes med gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY413 – Familieterapi - vitenskapsfilosofi, teorier og metoder 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:12