Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Empatiorienterte miljøterapier samler ulike tilnærminger hvor fagpersoners innlevelse i enkeltmenneskets opplevelse, tanker og følelser står i sentrum. Emnet vil ta for seg tilnærmingene traumebevisst omsorg, emosjonsfokusert terapi, mentaliseringsbasert miljøterapi og recovery-orientert miljøterapi. Felles for disse perspektivene er fokuset på å forstå menneskers indre opplevelser og at denne forståelse danner grunnlag for fagfolks handlemåter. Likeledes er relasjonsbygging et sentralt verktøy i miljøterapien. Det er derfor sentralt å fokusere på hjelperens personlige ferdigheter til å møte enkeltmennesker ut fra deres opplevelser og behov. I dette emnet lærer du hvordan disse ulike tilnærmingene forstår menneskers behov og hvordan de beskriver gode hjelpebetingelser. I tillegg vil vi drøfte styrker og svakheter ved tilnærmingene, deres implisitte grunnholdninger og hvilke etiske utfordringer vi må være bevisst på.

Læringsutbytte

Studenten skal

  • ha avansert kunnskap om ulike miljøterapeutiske tilnærminger med empatisk fokus og deres anvendelse i ulike helse- og sosialtjenestetilbud
  • ha inngående kunnskaper om betydningen av opplevd trygghet og anerkjennende relasjoner for bedringsprosesser og livskvalitet
  • kunne identifiserer og kritisk reflektere over holdninger, verdier og handlingsmønstre hos seg selv og hvordan de virker inn på samarbeidet med tjenestemottaker
  • ha innsikt i hvordan opplevde krenkelser virker inn på menneskers fysiske og psykiske helse og på deres utvikling
  • kunne utøve en praksis som støtter menneskers opplevelse av anerkjennelse, mestring og mening
  • kunne bistå mennesker gjennom praksis som fremmer affektbevissthet og -regulering, og ha innsikt i hvordan affekter former menneskets subjektive verden og livskvalitet
  • ha praktiske ferdigheter i sentrale miljøterapeutiske intervensjoner, inkludert konsentrasjonsstøtte, øke opplevd trygghet gjennom triggerkontroll, oppmerksomt nærvær og relasjonsbygging, videreutvikle nettverksstøtte, og identitets- og meningsstøtte
  • ha gjort etiske refleksjoner over hvordan våre miljøterapeutiske valg påvirker de mennesker vi jobber med
  • kunne reflektere over ulike empatiske tilnærmingers styrker og svakheter og begrunne miljøterapeutiske vurderinger

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen.

Deltakelse i obligatorisk gruppearbeid som inneholder ferdighetstrening.

Obligatorisk arbeidskrav: innlevering og fremlegg av videosimulering i grupper.

Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Ferdighetstrening/simulering/laboratoriearbeid
  • Seminarer
  • Selvstudier

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for masterprogram i psykososial helse

Eksamen

5 timers individuell skriftlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:56