Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Miljøterapien innebærer ulike måter å tilrettelegge omgivelsene på for å oppnå atferdsendring. Hensikten er å bistå personer som har behov for å øve opp ferdigheter eller som har atferd som begrenser eller hindrer dem i deltakelse i samfunnslivet. Perspektivet er kontekstuelt og ser på menneskets atferd i konteksten av foranledninger, konsekvenser og motivasjonsendrende hendelser som avdekkes gjennom funksjonelle analyser. Fokuset er forskningsstøttede strategier som differensielle forsterkningsprosedyrer, påvirkning av motivasjonelle hendelser og funksjonell kommunikasjonstrening som alternativ til mer restriktive intervensjoner. Å øve inn ferdigheter baseres på avdekking av motivasjon samt bruk av hjelpeteknikker som shaping, modellæring, regelstyring og promptfading. Det vil også være et fokus på teknologi som støtte i disse prosessene. Rammeverket bak endringsarbeidet er problemløsning ut fra arbeidsmodeller som bruker forskningselementer som basislinje, N=1 design og monitorering av endringsarbeid for å sikre kvalitet og faglig fundert beslutningsstruktur. Emnet vil gi teoretisk kunnskap om og ferdighetstrening i komponentene. Etiske problemstillinger vil løftes opp for refleksjon i alle leddene i det miljøterapeutiske arbeidet.

Emnet består av tre deler:

1. Basismodul

2. Kompetanse og mestring

3. Reduksjon av utfordrende atferd

Læringsutbytte

Studenten skal

  • ha inngående kunnskap om og kunne anvende fagområdets vitenskapelige rammeverk for å vurdere og planlegge tiltak gjennom kartlegging, analyse og dokumentasjon
  • ha avansert kunnskap om intervensjoner, behandlingsformer, tiltak og samhandlingsformer innenfor målrettet miljøterapi
  • ha avansert kunnskap om livskvalitet
  • ha avansert kunnskap om individuell plan
  • kunne kartlegge og analysere konkrete utfordringer hos brukeren ut fra ulike forståelsesmodeller for funksjonsnedsettelse
  • ha avansert kunnskap og planleggingsferdigheter knyttet til ulike tilnærminger i målrettet miljøterapi
  • kunne analysere de faglige, yrkesetiske og forskningsetiske problemstillingene innenfor målrettet miljøterapi, og anvende dette i valg av intervensjon / tiltak / behandlingsform / samhandlingsform
  • kunne bidra til nytenking innenfor miljøterapeutisk arbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske arbeidskrav: Deltakelse på obligatoriske deler av undervisningen. I tillegg kreves det godkjent passeringstester. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene legges opp med kombinasjoner av forelesninger, gruppearbeid, seminar og øvinger. Det må påregnes arbeid og selvstudier mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Det forventes et arbeidsomfang på 405 timer i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for Miljøterapeutiske tilnærmingsmåter, videreutdanning

Eksamen

Individuell skriftlig eksamen, 4 timer. Nærmere beskrivelse i emneheftet. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:55