Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kognitiv atferdsteori anvendes som tilnærmingsmåte i møte med ulike pasient- og brukergrupper for å bistå pasienten i ønskede endringsprosesser. Arbeidet baseres i hovedsak på den motivasjonen som klienten faktisk har, og endringsarbeidet forutsetter aktiv og konstruktiv deltagelse fra klienten.

Sentralt i metoden er å bli bevisst egne tanker og handlinger, for så å prøve ut nye strategier for å oppnå endringer. Et viktig mål er å bryte selvforsterkende onde sirkler som opprettholder psykiske helseproblemer. Det gjøres ved kartlegging av vanskelige situasjoner, utforming av aktiviteter som gir selvtillit og energi, utforsking og eventuelt endring av negative tankemønstre, stimulering til økt sosial kontakt og forebygging av tilbakefall.

Tema:

  • Den kognitive diamanten
  • Kognitiv atferdsteori i endringsarbeid
  • Motivasjonsarbeid og motiverende intervju
  • Forebygging versus behandlingsmetode

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha avansert kunnskap om kognitiv atferdsteori og kunne redegjøre for kognitiv atferdsteori som tilnærming
  • ha avansert kunnskap om motivasjonelle prosesser
  • ha kunnskap om hvordan man behandler mer spesifikke psykiske lidelser som ulike angstlidelser, tvangslidelser og depresjon
  • ha kunnskap om ABC-modellen
  • kunne anvende kunnskap om kognitiv atferdsteori i endringsarbeid knyttet til den kognitive diamanten
  • kunne bruke spesifikke terapeutiske teknikker som anvendes innenfor fagfeltet
  • ha avansert kunnskap om hvordan man iverksetter endringsprosesser basert på kognitiv atferdsteori
  • ha kunnskap om til relevant forskning som ligger til grunn for kognitiv atferdsterapi (KAT)

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatoriske arbeidskrav:

  • Deltagerne/studentene skal skrive 1 logg over praktisk gjennomføring av et endringsarbeid i undervisningsperioden.
  • Det skal gjennomføres praktiske veiledningssekvenser/øvelser/rollespill på kursdagene.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert. Samlingene vil være en kombinasjon av forelesninger og praktiske øvelser/ferdighetstrening både i grupper og felles fora. Det må påregnes arbeid/øvelser og selvstudier mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Det forventes et arbeidsomfang på 135 timer i emnet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for masterprogram i psykososial helse

Eksamen

Muntlig, individuell eksamen. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:55