Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir studenten kunnskap om rus- og rusmidler fra ulike faglige tradisjoner. Sentrale temaer:

  • Et historisk tilbakeblikk på rus og rusmidler i samfunnet
  • Grunnleggende begreper og ulike perspektiver på avhengighet
  • Faktakunnskap om ulike rusmidler 
  • Epidemiologi
  • Rus i et familieperspektiv
  • Sammenhenger mellom bruk av rusmidler og psykiske lidelser 
  • Rus, sosial og kulturell ulikhet
  • Risikoatferd og tidlig intervensjon
  • Rus i svangerskapet
  • Kartlegging og diagnostikk
  • Menneskesyn og etikk
  • Forskning på området

Læringsutbytte

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om rusmidler i et historisk, juridisk og helse- og sosialpolitisk perspektiv og kan forstå organisering og ansvars- og oppgavefordeling i rusfeltet

  • har avanserte kunnskaper om ulike rusmidler og kan informere om virkning og skadevirkning av ulike rusmidler

  • har oppdaterte kunnskaper om utbredelsen i bruken av rusmidlene (epidemiologi)

  • har inngående kunnskaper om ulike avhengighetsformer og hvordan avhengighet forstås innenfor ulike fagtradisjoner

  • har inngående kunnskaper om rusens sosiale konsekvenser (familie, nettverk, lokalsamfunn)

  • har inngående forståelse av sentrale faktorer i forebyggende arbeid og rusrelatert folkehelsearbeid

  • har avansert kunnskap om kartlegging og identifisering av rusproblematikk

  • har avansert kunnskap om sammenhenger mellom rus og psykisk lidelser

  • har avansert kunnskap om diagnoser og diagnosesystemer

  • kan forstå ulike behandlings- og rehabiliteringsintervensjoner

  • kan reflektere systematisk, kritisk og etisk i forhold til utvikling av egen praksis

  • har innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av arbeid på rusfeltet

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets egen historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent obligatoriske deler av undervisningen. Godkjent skriftlig gruppearbeid. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.

Undervisnings- og læringsformer

• Forelesninger

• Seminarer

Deltakelse på seminarer er obligatorisk, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.

• Veiledning

Veiledningsgrupper som sentreres om dilemmaer og utfordringer basert på tidligere erfaringer, og skal stimulere til faglig kompetanseutvikling. Veiledning er obligatorisk. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse i veiledningen.

• Selvstudier

Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til master i psykososial helse

Eksamen

Eksamen 6 timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:54