PSY419 Organisering og samhandling i tjenestene
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunnhild Ruud Lindvig
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet fokuserer på organisering og samhandling i tjenester for barn, ungdom og voksne, og gir kunnskap om hvordan lovverk og politiske føringer regulerer velferdstjenestene. Studentene får tilgang til avansert kunnskap om forhold som kan fremme samarbeid i ulike tjenester og om profesjoners fagkompetanse.
-
Helse- og sosialpolitiske føringer i feltet - internasjonale konvensjoner, lover og forskrifter, statlige meldinger, strategiplaner og veiledere
-
Tvangshjemler og tvangsbruk i velferdsretten
-
Forvaltning av taushetsplikt i praksis
-
Individuell plan - prinsipper for brukerstyrte tjenester
-
-
Organiseringen av lokale, regionale og nasjonale tjenestetilbud
-
Utvikling av helhetlige, koordinerte tjenester - tiltaksoversikt og tiltaksorientering i praksis
-
Tverrfaglig og tverretatlig samarbeid - om samarbeid og ansvarsdeling både i og mellom tjenester på ulike forvaltningsnivå
-
Kvalitetssikring og internkontroll
-
Samhandling mellom frivillige, private og offentlige tjenester
-
-
Kommunikasjon, konflikthåndtering og meklingstradisjoner
-
Samarbeidskunnskap - om egen og andre faggruppers kunnskaper og ansvarsområder og utvikling av fagidentiteter
-
Retorikk og argumentasjonsteknikk i faglig samhandling
-
Læringsutbytte
Kandidaten:
-
har avanserte kunnskaper om lover, forskrifter og andre samfunnsbestemte forhold som regulerer og styrer psykisk helsearbeid overfor barn, ungdom og voksne i ulike deler av tjenestene
-
har avansert kunnskap i hvordan tjenestetilbudet er oppbygd og organisert i dag, og hvilke planer, politiske føringer og vedtak som foreligger på området lokalt, regionalt og nasjonalt
-
kan bidra med og formidle egen kompetanse i samarbeid med andre på tvers av fag og etater
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte i obligatoriske deler av undervisningen. Godkjent arbeidskrav. Se emnehefte for nærmere beskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger/Konferanser
-
Seminarer
-
Øvelser/Ferdighetstrening
Studentene øver på muntlige presentasjoner og faglig argumentasjonsteknikk
-
Gruppearbeid
-
Selvstudier
Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende. Deltakelse på gruppearbeid/seminarer og øvelser er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Hjemmeeksamen over fem dager i gruppe. Gradert karakter. Se emnehefte for nærmere
beskrivelse