PSY417 Brukerorienterte arbeids- og praksisformer
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Jan Georg Friesinger
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Anbefalte forkunnskaper
PSY407 Psykisk helsearbeid – fenomener og kunnskapsfelt
Innhold
-
Helsefremmende relasjoner - om å stimulere til egenaktivitet, livsmot og håp
-
Brukerperspektiver i praksis - om myndiggjøring, makt og ansvar
-
Om kunstuttrykk og kreativitet i psykososialt arbeid
-
Forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid
-
Ulike arbeidssteder og arbeidsmetoder overfor enkeltpersoner, grupper, familier og lokalsamfunn
-
Forståelse, vurdering og handlingsalternativer fra ulike perspektiver og i ulike sammenhenger
-
Endringsarbeid på tvers - om samarbeid, motivasjon og ansvar i praksis
-
Helsefagenes teorier og bidrag til psykososialt arbeid - begrunnelser for og konsekvenser av ulike handlingsvalg i praksis
-
Etiske dilemmaer i praksis - utvikling av personlige kompetanser og en moralsk forsvarlig praksis
-
Fordypning i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med særlig fokus på brukerorientert arbeid
-
Systematiske, etiske og kunnskapskritiske spørsmål relatert til egen yrkespraksis
-
Erfaringsbasert og brukerorientert kunnskapsutvikling -- om ulike refleksjons-, veilednings- og forskningspraksiser
-
Systematisering og dokumentasjon av praksiserfaringer med utgangspunkt i brukeres opplevelser og behov
Læringsutbytte
Studenten:
-
har et integrert brukerperspektiv som et forankringspunkt for eget arbeid
-
kan presentere, analysere og forholde seg kritisk til egen yrkesgruppes teorier og arbeidsmåter i psykisk helsearbeid
-
har kompetanse til å initiere og tilrettelegge for helsefremmende psykososiale prosesser hos enkeltpersoner, familier, grupper og lokalsamfunn
-
har avanserte kunnskaper om og erfaringer med lokalbasert psykisk helsearbeid fra mottakere og tjenesteytere
-
har avanserte kunnskaper om tverrfaglig og tverrsektorielt arbeid som fremmer og mobiliserer brukernes egne ressurser
-
har kunnskaper, holdninger og ferdigheter til å initiere og delta i helhetlige og samarbeidende hjelpesystemer overfor mennesker i krise og/eller med langvarige hjelpebehov
-
har innsikt i evaluerings- og utviklingsarbeid innen psykisk helsearbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning. Nærmere beskrivelser i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger/Konferanser
-
Seminarer
Seminarene er obligatoriske, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse.
-
Prosjektpraksis i brukerorienterte arbeids- og praksisformer (150 timer)
Brukerrettet prosjektarbeid gir kunnskap om metodisk arbeid og kunnskapsutvikling i et brukerperspektiv.Studentene arbeider i grupper, og utvikler og systematiserer kunnskap fra et brukerrettet problemområde innen psykososialt arbeid. Forslag til tema, problemformuleringer, metoder og datakilder godkjennes av lærerne under prosjektets innledningsfase. Ved innhenting av data skal tillatelse være gitt på forhånd. Foreløpige konklusjoner legges fram på et seminar for studenter og lærere, og arbeidet munner ut i en skriftlig rapport. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse. -
Veiledning
Veiledningsgruppe som sentreres om dilemmaer og utfordringer i prosjektpraksis og skal stimulere til faglig kompetanseutvikling. Gruppene organiseres av universitetet. Veiledning er obligatorisk. Det kreves 90 % dokumentert tilstedeværelse..
-
Selvstudier
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Prosjektrapport fra brukerrettet prosjekt i gruppe. Det gis felles, gradert karakter for gruppen.
Nærmere beskrivelse i emneheftet.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PSY402 – Psykososialt arbeid - faglig fundament, teori og etikk | 7.5 |
PSY401 – Psykososialt arbeid - klinisk fordypning | 2.5 |