Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Akademisk e-sport 1, halvårsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

E-sport er en aktivitet i stadig vekst. Mange ser at mennesker i alle aldre bruker mye tid til å spille på ulike digitale plattformer. Det oppleves ofte som vanskelig å forstå disse aktivitetene, og en ser at mange bruker mye tid på dem. Det er også mange som bruker så mye tid at det påvirker andre deler av livet både positivt å negativt. Spillere påvirkes også av kommersielle krefter som ikke nødvendigvis relateres til spillet i seg selv.

Dette emnet skal gi et innblikk i en del av de utfordringene vi ser med tanke på dataspill generelt og e-sport spesielt. Hvilke utfordringer står vi overfor, påvirker dette oss til det punkt at det kan være ødeleggende for personer og samfunnet? Emnet vil se på de psykologiske utfordringene som kan oppstå, og etiske problemstillinger. De fokuseres også på typer spill og hvilken påvirkning de har samt budskapet de kommuniserer. Dette emnet vil også se på problemstillinger relatert til begrepet doping.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • ha basisforståelse for hva psykologi er og relevans når det gjelder spill og sport/idrett
  • forstå hva som ligger i begrepet etikk
  • kunne drøfte etiske problemstillinger relatert til bruk av spill og utøvelse av sport/idrett
  • drøfte ulike psykologiske utfordringer relatert til spill og sport/idrett

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle innleveringer må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i aktuelt LMS.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert og lagt opp som en kombinasjon av digitale forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil også presenteres mange ulike situasjoner som studentene skal arbeide seg gjennom.

Det vil bli gitt oppgaver relevante til alle læringsmålene og disse oppgavene må være bestått for å kunne få vurdering.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.

Eksamen

Refleksjonsnotat relatert til en gitt problemstilling. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PS-104 – Psychology and Ethics 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:08