Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet vil fokusere på kunnskap om normalpsykologi for aldersspennet 0-18 år. Sentrale tema vil være kognitiv, emosjonell og sosial utvikling. Særlig fokus vil være på sped- og småbarns utvikling og det biologiske grunnlaget for normalutvikling. Utviklingspsykologiens betydning for barnevernfeltet vil vektlegges.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap:

  • kunne beskrive og forstå utviklingspsykologiske forståelsesmodeller, herunder hovedtrekk og variasjoner i barn og ungdommers utvikling, samt forhold som påvirker utviklingen

  • ha spesifikk kunnskap om spedbarns og småbarns utvikling, kunne beskrive og forstå betydningen av utviklingspsykologi for barnevernsfeltet og gjøre rede for de viktigste teoretiske synspunktene innenfor sentrale områder som kognitiv, emosjonell og sosial utvikling

  • ha spesifikk kunnskap om det biologiske grunnlaget for normalutvikling hos barn og

  

Ferdigheter:

  • kunne anvende utviklingspsykologiske forståelsesmodeller og reflektere nyansert og kritisk over sentrale problemstillinger i barnevernfaglig arbeid

  • ha tilegnet seg utviklingspsykologisk kunnskap ved hjelp av nyere forskningsartikler

  • kunne presentere og diskutere hva utviklingspsykologi kan bidra med innenfor barnevernsfeltet

 

Generell kompetanse:

  • kunne formidle og drøfte sentrale teorier og problemstillinger innenfor de utvalgte tematiske områdene

  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer ut ifra et utviklingspsykologisk perspektiv

  • kunne lese kritisk og tenke selvstendig

Vilkår for å gå opp til eksamen

Innleveringsoppgaver må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Praksis må være godkjent.Nærmere informasjon om oppgavene gis i Canvas. Det er krav om minimum 70 % obligatoriskoppmøte til undervisningen og 80 % frammøte til praksis.

Undervisnings- og læringsformer

 

Forelesninger, gruppearbeid, praksis, veiledning og selvstudium. I tillegg til generell forberedelse til forelesninger, gruppearbeid og lignende, forventes det aktiv arbeidsinnsats fra studentene i forbindelse med arbeidskrav. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

 I emnet inngår en obligatorisk Introduksjonspraksis på 15 dager. Introduksjonspraksisen skal fortrinnsvis være fordelt mellom skole/barnehage og helsetjenester. Praksisen skal gi innblikk i normalfungering og utvikling for det aktuelle aldersspennet.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Semesteroppgave i gruppe, teller 40%. Lengden på semesteroppgaven bør ikke overstige 3500 ord (10 sider). Anbefalt lengde 3000-3500 ord. Gruppebasert gradert karakter.

Individuell muntlig eksamen, teller 60%. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:52