PRA1-401 Praksisstudium, 4. studieår, høst og vår
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kristin Skoglund Robstad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperioder må være bestått.
For studenter som i 6. semester har tatt eksamen i skolerelevante fag eller har gjennomført et internasjonalt semester kreves studiets tre første praksisperioder gjennomført og bestått.
Innhold
Skolens rolle i samfunnet og lærerens inngående kunnskap om begynneropplæring, kontaktlærerrolle, læreprosesser, tilrettelegging i fag, samt nytenkning, forsknings- og utviklingsarbeid for trinnene 1-7.
Faget i praksis
Praksisperioden går over to semestre. Fem praksisdager i 7. semester og 25 dager i 8. semester hvorav fem dager organiseres som skoleovertaking. Studenten skal møte sitt masterfag i praksisperioden. I de fem praksisdagene i 7. semester skal det legges til rette for at studenten starter med planlegging av generell undervisning og et spesifikt faglig utviklingsarbeid. Dette arbeidet skal videreføres og avsluttes i løpet av de 25 praksisdagene i 8. semester.
I for- og etterkant av de første fem praksisdagene i 7. semester skal det i masterfaget legges til rette for at studenten arbeider med sitt faglige utviklingsarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om konkret forsknings- og utviklingsarbeid ved praksisskolen.
- har inngående kunnskap om barns utvikling, læring og danning i ulike sosiale, faglige og flerkulturelle kontekster, og vet hvordan denne kan anvendes for å tilpasse opplæringen til den enkelte elevs behov og forutsetninger.
- har inngående kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer inkluderende klasse- og læringsmiljø.
Ferdigheter
Studenten
- utvikler, leder og vurderer undervisning med utgangspunkt i elevmangfoldet i gruppa og fremmer elevenes ulike faglige og sosiale kompetanser.
- tar ansvar for å utvikle og lede et inkluderende, kreativt, trygt og helsefremmende læringsmiljø.
- bruker sin profesjonsfaglige digitale kompetanse til å legge til rette for læring i sitt masterfag.
- kan med utgangspunkt i nyere forskning evaluere og videreutvikle egen undervisningspraksis.
Generell kompetanse
Studenten
- anvender sine kunnskaper og ferdigheter i kommunikasjon til å involvere og bygge relasjoner til elever, foresatte og kolleger.
- vurderer og reflekterer over egen og andres praksis med referanse til teori og forskning på en kritisk måte.
- kan planlegge og gjennomføre deler av et foreldremøte og/eller en utviklingssamtale i samarbeid med praksisskolen.
- styrker internasjonale og flerkulturelle perspektiver i sin undervisning.
- legger til rette for elevers demokratiske deltakelse og stimulere deres tanker om bærekraftig utvikling.
- samarbeider aktivt med praksisskolen om faglig og pedagogisk nytenkning på skolen.
Undervisnings- og læringsformer
De fem praksisdagene i 7. semester skal brukes til aktiv observasjon, deltagelse og planleggingsarbeid tilknyttet generell undervisning og spesifikt faglig utviklingsarbeid. Planleggingen skal skje i et samarbeid med praksislærer. Gjennom arbeidsformer som veiledning, samarbeid, fremlegg og respons skal også campusundervisningen i masterfaget følge opp studentens planlegging og forberedelser av et spesifikt faglig utviklingsarbeid.
I de 25 praksisdagene i 8. semester skal studenten ha ansvar for å utvikle, lede og vurdere undervisning, vurdering, relasjons- og utviklingsarbeid. Studenten skal også gjennomføre sitt planlagte faglige utviklingsarbeid og veiledes konkret på dette i for- og etterkant av gjennomføringen.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på web / i Canvas.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen.