PRA1-301 Praksisstudium, 3.studieår, høst
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Kristin Skoglund Robstad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.
Innhold
Teoretisk og didaktisk kunnskap i fokusfagene. Grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring, kartlegging, arbeids- og vurderingsformer.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
-
vet at IOPer er et verktøy og kjenner til hvordan lærere bruker det i sin tilrettelegging av undervisning.
-
har kunnskap om hvordan praksislærer bruker sin kompetanse om elevers forutsetninger og utvikling i sin planlegging av tilpasset opplæring.
-
kjenner til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og -metoder i sitt arbeid med tilpasset opplæring.
-
har kjennskap til ulike kilder skolen og lærere kan bruke for å drive FoU-arbeid i skolen eller egen praksis.
-
har god teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.
Ferdigheter
Studenten
-
kan på egenhånd planlegge og lede en læringsprosess i fokusfag med bruk av varierte arbeidsmåter som også legger til rette for tilpasset opplæring og utvikling av grunnleggende ferdigheter.
-
kan reflektere over og vurdere valg og bruk av ulike kartleggingsmetoder (faglig og/eller sosialt) og på bakgrunn av resultat følge opp en eller flere elever.
-
vet at alle elever har rett på tilpasset opplæring og bruker sin kunnskap om dette aktivt i sitt lærerarbeid.
Generell kompetanse
Studenten
-
kommuniserer med ulike aktører i skolen på en hensiktsmessig måte som fremmer læring og gode relasjoner uavhengig av situasjon.
-
har et kritisk blikk på egen og andres profesjonspraksis ved å gi og ta veiledning og råd fra medstudenter, praksislærer og rektor.
-
er selvstendig i sitt arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
Faget i praksis
Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.
Undervisnings- og læringsformer
I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.
Praksisomfang er 15 dager.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.
Eksamen
Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.