Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.

Innhold

Eleven og elevmangfoldet. Klasseledelse og kontaktlærerrollen. Lærerarbeidet i møtet med det flerkulturelle klasserom.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har forståelse for, og kunnskap om, elevenes utvikling, variasjon og mangfold.

  • reflekterer over sin egen rolle i møte med det kulturelle, språklige, religiøse og sosiale mangfoldet i skolen.

  • har kunnskap om innholdet i Opplæringslovens kapittel 9a.

  • har innsikt i praksisskolens arbeid for et godt og inkluderende læringsmiljø og kan drøfte hvordan praksisskolen jobber med tiltak for å håndtere mobbing, samt drøfte dette arbeidet med medstudenter og andre aktører ved skolen.

  • har teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i varierte mål, arbeidsoppgaver og vurderingsformer alene lede gode læringsprosesser og tilpasset opplæring i fokusfag.

  • kan identifisere og drøfte tiltak for å håndtere mobbing og trakassering og bidrar positivt til skolens læringsmiljø

  • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til lærerfaglige oppgaver i møte med mangfoldet i skolen.

  • viser gode evner til kommunikasjon og samarbeid med ulike aktører (eksempelvis elever, kolleger, medstudenter, foresatte, støtteapparat).

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til ulike problemstillinger knyttet til læring for elever med norsk som andrespråk.

  • viser holdninger som bidrar til elevenes faglige og sosiale utvikling uavhengig av faglig, sosial, språklig eller religiøs bakgrunn.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 15 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:47