Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.

Innhold

Eleven og elevmangfoldet. Ansvarsoppgaver tilknyttet kontaktlærer og klasseledelse med fokus på grunnleggende ferdigheter og vurdering for læring.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om egenskaper ved gode klasseledere og reflekterer over betydningen av kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid for læring.

  • har inngående kunnskap om innholdet og ansvaret i kontaktlærerrollen, samt dens betydning for elevenes læring.

  • har teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke nasjonale og lokale planer som utgangspunkt for planlegging av undervisning.

  • kan alene og i samarbeid med andre gjennomføre undervisning i fokusfagene sentrert rundt klasseledelse, fagkompetanse, grunnleggende ferdigheter og vurdering for læring.

  • legger til rette for å fremme elevenes digitale kompetanse og bruk i fokusfagene.

  • kan drøfte undervisning og læring på bakgrunn av profesjonsetiske perspektiv, relevante teorier og forskning

  • viser gode kommunikasjonsferdigheter (faglig og sosialt) gjennom veiledning og samtaler med elevene som er relasjonsbyggende.

Generell kompetanse

Studenten

  • er i stand til å endre undervisning og adferd på bakgrunn av veiledning, tilbakemeldinger og refleksjon.

  • bidrar aktivt i veiledningen og vurderingen av egen og andres praksis på en måte som fremmer utvikling og læring.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 15 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:47