Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Faglærerutdanning i rytmisk musikk, bachelorprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Praksisopplæringen i faglærerutdanningen i musikk er veiledet, vurdert og variert. Den inngår som en integrert del av utdanningen, og anses som en læringsarena på linje med den delen av utdanningen som foregår ved lærerutdanningsinstitusjonen. Det er lagt opp til en viss progresjon i fokus for praksis over de tre årene, og praksisopplæringen knyttes til ulike sider av skolens virksomhet, i hovedsak til studentens fagvalg. Praksis består av 17 dager i videregående skole og med tverrfaglige prosjekt.

I PRA080 - praksis 4 - Videregående skole og tverrfaglig prosjekt skal studenten:

  • Delta på praksisseminar tilhørende PRA080

  • selvstendig og sammen med andre planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i musikk

  • lede og observere gruppeprosesser, kommunikasjon og samhandling i klassen og i samtale med praksislærer og medstudenter reflektere over elevvariasjon og læringsmiljø

  • i samtale med skolens ledelse få kjennskap til skolens arbeid med konflikthåndtering, mobbing og barn og unge i krise, og kjenne skolens planer for krisehåndtering

  • utføre eventuelle praksisoppgaver gitt av universitetets faglærere eller av øvingslærere på praksisstedet

  • gjøre seg kjent med fokuspunktene for praksisperioden og utarbeide problemstillinger til trepartsamtalen i profesjonsseminaret etter praksis

  • reflektere over egen lærerrolle i logg og i samtale med praksislærer

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om elevers utvikling og bakgrunn som utgangspunkt for læring

  • har kunnskap om elevvariasjoner og tilpasset opplæring

  • har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og gruppeprosesser

  • kan utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse

  • kan møte mangfold og elevvariasjon gjennom differensiert opplæring

  • kan selvstendig og sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning i et læringsfellesskap preget av mangfold

  • kan være tydelig leder og lede læringsarbeid ved å differensiere og variere arbeidsmåter etter gruppestørrelse og undervisningens hensikt

  • har innsikt i hvordan bakgrunn og erfaring former forståelse både hos elever og lærere

  • har innsikt i grunnleggende ferdigheters betydning for læring i ulike fag og hvordan kompetanse og arbeidsformer fra ett (fag)område kan bidra til læring i et annet fag

  • har utviklet bevissthet rundt egen kommunikasjons- og relasjonskompetanse

  • har innsikt i egen utvikling som lærer og kan vurdere egen kompetanse og læringsbehov

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent praksisseminar

  • Godkjent obligatorisk fremmøte i praksisperioden

  • Godkjent praksis

Undervisnings- og læringsformer

Teamarbeid, individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Bestått praksisrapport som dokumenterer studentens arbeid og utvikling i praksisperioden, samt viser til drøfting av relevante teorier i forhold til dette.

 

Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:39:01