Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA045.

Innhold

Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, som består av pedagogikk, fagdidaktikk i to fag og praksis. Profesjonsfaget er inndelt i tre hovedområder: Skolen i samfunnet og faget i skolen, Elevkunnskap og lærerrollen og Undervisning og læring.

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen: skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner og læreplanarbeid.

  • Elevkunnskap og lærerrollen: lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

  • Undervisning og læring: planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha

  • kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 8-10

  • kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid

  • kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter

  • kunnskaper om egne fag som skolefag på trinn 8-10

  • kunnskaper om hvordan de grunnleggende ferdighetene anvendes i egne fag

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning på trinn 8-10 på bakgrunn av teoretisk og didaktisk kunnskap i egne fag

  • fremstille og begrunne det faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger

  • legge til rette for arbeid med de grunnleggende ferdighetene i egne fag

  • variere og begrunne et utvalg undervisningsmetoder og læremidler, selvstendig og gjennom elevmedvirkning

  • alene og i samarbeid med andre utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom underveisvurdering og sluttvurdering

  • samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne

  • gjennomføre og reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver

  • kritisk vurdere egen og andres praksis

  • bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger i tråd med profesjonsetiske prinsipper

  • vise interesse for skolens utviklingsarbeid

  • identifisere og håndtere brudd på skolens normer og regler

  • kritisk reflektere over bruk av IKT i egen undervisning

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden er på 30 dager og foregår på ungdomsskolen. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler der de vil få felles utfordringer gjennom bl.a. skoleovertakelse i en uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i.

Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student.

Tiden studentene bruker til praksis pr. uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en læreres arbeidsplanfestede dag. Studentene skal i hovedsak ha individuell praksis, men kan unntaksvis praktisere i par eller i små grupper. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk.

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått. Praksis må være Bestått for å kunne gå opp til eksamen i emnene som inngår i profesjonsfaget.

Det er praksisskolene og Institutt for pedagogikk som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Vurderingsordning

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden. Studenten bør legge fram denne rapporten for praksislærer i starten av neste praksisperiode.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:58