Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen.

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis. Praksisemnet er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen: skolen som arbeidsplass, skolens organisasjon, samarbeidsrutiner og læreplanarbeid.

Elevkunnskap og lærerrollen: lærerens rolle i skolesamfunnet, ledelse av læringsarbeid i skolen, elevsamtaler, kollegasamarbeid og foreldresamarbeid.

Undervisning og læring: planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Etter fullført emne skal studenten ha:

  • kunnskap om klasseledelse, læring, læreprosesser, arbeidsmåter, læremidler og vurderingsformer for elever på trinn 8-10

  • kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid

  • kunnskap om lærerens rolle, rettigheter og plikter

  • kunnskaper om egne fag som skolefag på trinn 8-10

  • kunnskaper om hvordan de grunnleggende ferdighetene anvendes i egne fag

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • være en tydelig leder og lede læringsarbeid tilpasset mangfoldet i elevenes forutsetninger

  • alene og sammen med andre planlegge, tilpasse, gjennomføre og vurdere undervisning på trinn 8-10 på bakgrunn av teoretisk og didaktisk kunnskap i egne fag

  • fremstille og begrunne det faglige innholdet slik at det er tilpasset elevenes forutsetninger

  • legge til rette for arbeid med de grunnleggende ferdighetene i egne fag

  • variere og begrunne et utvalg undervisningsmetoder og læremidler, selvstendig og gjennom elevmedvirkning

  • alene og i samarbeid med andre utvikle mål for opplæringen og vurdere elevenes måloppnåelse gjennom underveisvurdering og sluttvurdering

  • samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • gjennomføre og reflektere over egen praksis i tråd med aktuelle læreplaner, andre nasjonale styringsdokumenter og profesjonsetiske perspektiver

  • kritisk vurdere egen og andres praksis

  • bygge gode relasjoner og kommunisere med elever og kolleger i tråd med profesjonsetiske prinsipper

  • vise interesse for skolens utviklingsarbeid

  • identifisere og håndtere brudd på skolens normer og regler

  • kritisk reflektere over bruk av IKT i egen undervisning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å oppnå karakteren Bestått.

Undervisnings- og læringsformer

Praksisperioden er på 30 dager og foregår på ungdomstrinnet. Studentene blir fordelt på utvalgte partnerskoler der de vil få felles utfordringer gjennom bl.a. skoleovertakelse i en uke av perioden. Under skoleovertakelsen må studentene også regne med å undervise i fag de ikke har formell fagkompetanse i.

Praksis skal være veiledet og variert og tilpasset den faglige bakgrunnen til den enkelte student. Variert praksis i denne praksisperioden betyr at studentene skal få anledning til:

  • å planlegge, gjennomføre og evaluere egen undervisning

  • å observere undervisning, klasseledelse og elevenes læringsmiljø

  • å få innsikt i og bevissthet rundt relasjonsbygging

  • å delta aktivt i vurderingsarbeid sammen med medstudenter og praksislærer

  • å delta i team, seksjonsmøter, fellesmøter og andre aktuelle møter i praksisperioden

  • å få innblikk i planleggingsarbeid, for eksempel halvårsplaner

  • å få kunnskap om dokumentasjonskrav og elevadministrasjon

  • å få innsikt i skolens rutiner for å identifisere elever med lærevansker, psykiske vansker og elever i vanskelige livssituasjoner

  • å få innsikt i skolens samarbeid med ABUP, PPT, barnevern og andre sentrale samarbeidsaktører knyttet til barn som utsettes for vold og seksuelle overgrep

  • å få innsikt i samarbeidsrutiner og dokumentasjon vedrørende elver som har IOP

  • å få innsikt i skolens rutiner for å motarbeide mobbing

  • å få kjennskap til skolens dokumenter som omtaler krisehåndtering

Tiden studentene bruker til praksis per. uke, skal tilsvare en lærers arbeidsuke. Studentene skal være på skolen innenfor skolens kjernetid og delta i de aktiviteter som inngår i en lærers arbeidsplanfestede dag. Studentene kan ha både individuell praksis og parpraksis og unntaksvis også gruppepraksis. Studentene får 8-12 undervisningstimer per uke og hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis, forberedelse av praksis og etterarbeid i forbindelse med praksis er obligatorisk. Det er ikke anledning til å gjennomføre praksis på egen arbeidsplass.

Det er partnerskolene og Institutt for pedagogikk som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Studentevaluering

Praksis evalueres etter at praksisperioden er gjennomført, i tråd med kvalitetssystemet.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurderingsrapport med karakter Bestått/Ikke bestått. Vurderingen blir gitt på grunnlag av oppnådd læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

For at praksislærere skal kunne veilede studentene videre i sin profesjonelle utvikling som lærer slik at det blir progresjon mellom praksisperiodene, bør studenten legge fram denne praksisrapporten for praksislærer i starten av neste praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:56