Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått PRA039.

Innhold

Dette er studentenes andre praksisperiode som er 30 dager på videregående skole.

Målene for praksisperioden er at studentene skal få kunnskap og erfaring i ledelse av læreprosesser og innsikt og forståelse for ledelse av lærings- og utviklingsarbeid i et organisasjons- og samfunnsperspektiv og for skolens oppgave i samfunnet.

I løpet av praksisperioden skal studenten observere, planlegge, gjennomføre og vurdere egen undervisning, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolene.

Det er praksisskolene og fagmiljøene på pedagogikk og yrkesdidaktikk ved UiA som har det faglige ansvar for praksisperioden.

Læringsutbytte

Studentens læringsutbytte er gruppert under de seks kompetanseområdene som er angitt i Nasjonale retningslinjer for praktisk pedagogisk utdanning for profesjonsutdanninger trinn 8-13

Etter fullført praksisperiode skal studenten ha kompetanse på følgende områder:

1. Pedagogisk- og yrkesdidaktisk kompetanse innebærer at studenten:

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning på en selvstendig og reflektert måte

  • kan formulere tydelige læringsmål for enkeltelever og elevgrupper i tråd med læreplanen

  • er bevisst på det flerkulturelle perspektivets betydning for læringsmiljøet og tar hensyn til det i planlegging og gjennomføring av undervisningen

  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling

  • gir læringsfokuserte tilbakemeldinger slik at elevene/lærlingene reflekterer over egen læring

  • bruker digitale verktøy i eget arbeid og kan lede elevenes læringsarbeid når de bruker digitale verktøy

  • kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring

2. Endrings- og utviklingskompetanse innebærer at studenten:

  • viser åpenhet og vilje til å motta tilbakemeldinger om egen undervisning og atferd

  • kan greie å uttrykke en tydelig veiledningsbestilling

  • greier å ta andres perspektiv og tar hensyn til andres perspektiv

  • engasjerer seg i skolens systematiske utviklingsarbeid og begrunner sitt engasjement i relevant forskning

  • bruker undervisningserfaringen til å forbedre egen praksis

  • reflekterer over og viser vilje og evne til å endre praksis som følge av veiledning

3. Faglig kompetanse innebærer at studenten:

  • kan identifisere og arbeide systematisk med de fem grunnleggende ferdighetene i alle fag:

    • å kunne uttrykke seg muntlig

    • å kunne lese

    • å kunne skrive

    • å kunne regne

    • å kunne bruke digitale verktøy

  • fremstiller det faglige innholdet korrekt, variert og tilpasset enkeltelever og elevgrupper

  • via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motiverer for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet

  • kan gjøre rede for og arbeider etter gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen

  • behersker relevante faglige metoder, verktøy, prosesser, teknikker og uttrykksformer

  • kan vurdere behov for HMS-tiltak

4. Relasjons-, samhandlings- og kommunikasjonskompetanse innebærer at studenten:

  • arbeider bevisst og målrettet for å skape et konstruktiv og inkluderende læringsmiljø i samsvar med skolens målsetting og verdisyn

  • kommuniserer og samarbeider på en vennlig og trygg måte med enkeltelever og elevgrupper

  • bygger gode relasjoner til elever/lærlinger og andre samarbeidspartnere

5. Yrkesetisk kompetanse innebærer at studenten:

  • er punktlig, møter godt forberedt til undervisning og veiledning

  • bidrar til å løse samarbeidsvansker og mobbing (også på sosiale nettsteder) mellom elever, og hjelper elever som ikke trives på skolen

  • fremstår som en god rollemodell og ivareta rollen både som fagperson og som oppdrager i samsvar med verdier og normer som er nedfelt i den profesjonsetiske plattformen

6. Ledelseskompetanse innebærer at studenten:

  • fremstår som en tydelig leder for læringsarbeidet, og setter klare grenser for den enkelte elev og elevgrupper

  • gir elevene klare beskjeder om mål, innhold, arbeidsformer, rammer og vurdering for den enkelte undervisningsøkt

  • står i og håndtere konfliktsituasjoner

Undervisnings- og læringsformer

6 ukers praksis i vgs

Praksis skal være veiledet og ha et omfang på 30 dager totalt. Hovedtyngden skal være individuell praksis i videregående skole, men studentene kan også praktisere i par eller i små grupper. Hver student skal arbeide gjennomsnittlig 40 timer per uke i praksisperioden. Av dette skal tid til individuell undervisning omfatte 8-12 undervisningstimer per uke i praksisperioden. Hovedregelen er at studenten i tillegg får 3-4 timer veiledning per uke. Praksis er obligatorisk og innebærer 100 % deltakelse. Det kan ikke avspaseres eller jobbes i praksisperioden.

Praksis foregår på utvalgte partnerskoler i Aust- og Vest-Agder. Studenter kan ikke ha praksis på egen arbeidsplass.

Eksamen

Etter avsluttet praksis gis det en individuell skriftlig vurdering med karakteren Bestått/Ikke bestått. Vurderingen gis på grunnlag av læringsutbytte og gitte kriterier for praksisperioden.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:56