PRA038 Praksis i ekstern barnehage
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Karin Lilletun Langeland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
Forkunnskapskrav
Ingen.
Innhold
Praksis er obligatorisk. Det er 100 % fremmøte.
Læringsutbytte
Denne praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene: Natur, helse og bevegelse (NHB) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
KKK
Studenten
-
Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteter i kunstneriske og skapende prosesser med og for barn
-
Kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, utforskning, skaperglede, improvisasjon og lek.
-
Kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
-
Kan anvende kunstfaglig verktøy og virkemidler fra kunstfagene.
-
Kan argumentere for hvordan kunstfagene kan medvirke til danningen av humanitet, toleranse og kulturelt demokrati
-
Uttrykker forståelse for barnehagelærerrollen i et danningsperspektiv
NHB
Studenten
-
Kan vurdere risiko av lekemiljø og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen samt legge til rette for barns risikomestring opplevelse av glede
-
Kan planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet, hvile, varierte måltid, forebyggende helsearbeid og god hygiene for barn i barnehagen
-
Kan gjennom enkle eksperimenter og lek fremme barns nysgjerrighet til å utforske naturfenomener, naturens mangfold og hverdagsteknologi
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
Har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og makt
-
Kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
Har endrings og utviklings-kompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenking og innovasjonsprosesser for fremtidens barnehager
FERDIGHETER
Studenten
-
Kan bruke sin faglighet til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring læring og utvikling og til å begrunne sine valg
-
Kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver
Undervisnings- og læringsformer
Praksis er obligatorisk. Det er 100 % fremmøte.
Omfang: 15 dager.
Student og praksislærer planlegger praksisoppgavene i fellesskap.
Oppgavene planlegges med utgangspunkt i:
-
Læringsutbytteformuleringene for kunnskapsområdenes praksisperiode
-
Praksisbarnehagens plandokumenter og årsplan
-
Fagområdene i Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver som er aktuelle for kunnskapsområdene
Studenten skal:
-
drøfte forventninger med praksislærer
-
levere forventningsnotat
-
skrive 2-3 refleksjonsnotater i uken
-
ved hjelp av den didaktiske relasjonsmodellen, planlegge, gjennomføre og evaluere minimum tre lederdager
Progresjon i praksis ivaretas ved at studenten:
-
tar i bruk ulike arbeidsmåter
-
gis økt ledelsesansvar fra de enkle til mer kompliserte oppgaver
-
utfordres til å ta egne valg og til å være kreativ i løsninger av arbeidsoppgavene
-
oppøver evnen til å gi tilbakemeldinger på andres arbeid
-
bruker tidligere erfaringer og kunnskap
Arbeidskrav
I etterkant av praksis skal studenten gjennomføre et arbeidskrav i hvert av kunnskapsområdene. Arbeidskravet skal integrere teori og praksiserfaringer slik det fremkommer av refleksjonsnotater, praksisfortellinger og andre oppgaver utført i praksis.
Eksamen
Etter avsluttet praksisperiode gis det en avsluttende vurdering uttrykt med karakteren Bestått/Ikke bestått.
Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.