PRA03702 Praksis i ekstern barnehage, høst 2. år
- Studiepoeng:
- 0
- Ansvarlig avdeling:
- Avdeling for lærerutdanning
- Emneansvarlig:
- Karin Lilletun Langeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
- Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning, bachelorprogram
Forkunnskapskrav
Bestått PRA038.
Læringsutbytte
Denne praksisperioden bygger på læringsutbytte for kunnskapsområdene Barns utvikling, lek og læring (BULL) og Kunst, kultur og kreativitet (KKK).
BULL
Studenten
-
Har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
-
Kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek
-
Kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn preget av innlevelse og anerkjennelse
-
Kan planlegge, grunngi og reflektere over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av rammeplanen, praksiserfaringer, teori og forskning
-
Kan fremstå som en bevisst rollemodell for barn og i samarbeid med personalet og foresatte
-
Kan vurdere risiko av lekemiljø og sammen med barn skape og bruke ulike rom og miljø inne, ute og i naturen samt legge til rette for barns risikomestring opplevelse av glede
-
Kan planlegge, gjennomføre og vurdere fysisk aktivitet, hvile, varierte måltid, forebyggende helsearbeid og god hygiene for barn i barnehagen
-
Kan gjennom enkle eksperimenter og lek fremme barns nysgjerrighet til å utforske naturfenomener, naturens mangfold og hverdagsteknologi
-
Studenten kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
KKK
Studenten:
-
Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og reflektere kritisk over kvaliteter i kunstneriske og skapende prosesser med og for barn
-
Kan strukturere og skape miljøer som inviterer barn til estetiske opplevelser, utforskning, skaperglede, improvisasjon og lek.
-
Kan legge til rette for kunst og kulturopplevelser og fremme barns estetiske utvikling
-
Kan anvende kunstfaglig verktøy og virkemidler fra kunstfagene.
-
Kan argumentere for hvordan kunstfagene kan medvirke til danningen av humanitet, toleranse og kulturelt demokrati
-
Uttrykker forståelse for barnehagelærerrollen i et danningsperspektiv