Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Lærerspesialistutdanning i bygg- og anleggsteknikk

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Bestått PED988 Praktisk yrkesdidaktikk innenfor bygg- og anleggsteknikkfaget (15 sp)

Innhold

Hovedfokus i emnet rettes mot avansert praktisk og teoretisk kompetanse i bygg- og anleggsteknikkfaget. Innholdet i emnet tar sikte på å gi studentene et nødvendig grunnlag for en overordnet forståelse av ulike konstruksjoner. Sammen med utstrakt kjennskap til de ulike laster som en konstruksjon utsettes for, dannes grunnlaget for forståelse av statestikk og dimensjonering av tre-, stål- og betongkonstruksjoner.

Emnet bygger både på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap som er aktuell for lærere i videregående opplæring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskaper

  • ha inngående kunnskap om tilpasset opplæring innenfor bygg- og anleggsteknikkfaget

  • ha relevant kunnskap om anleggsfagenes historiske utvikling og fagets betydning i dagens og morgendagens samfunn

  • ha avansert kunnskap om og kunne anvende ny yrkesfaglig innsikt i, arbeidet som lærere i videregående skole

  • kunne planlegge og tilrettelegge undervisning rettet mot beregning og vurdering av styrkeforhold i ulike type konstruksjoner, installasjoner ved varierende materialbruk

Ferdigheter

  • forstå og bruke bygg- og anleggsbransjens ulike kvalitetsstyringssystemer på en avansert måte

  • kunne arbeide systematisk over tid med å utvikle elevenes forståelse av å utføre profesjonell kundebehandling og service

  • kunne anvende ny kunnskap og forskning innen fagfeltet til bygg- og anleggsteknikk

  • kunne tilrettelegge for å velge ulike undervisningsopplegg for økonomisk relevant bearbeiding og bruk av materialer

  • kunne kritisk vurdere og anvende ny kunnskap om digital kompetanse i planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av undervisning og læringsarbeid

Generell kompetanse

  • ha ekstraordinær innsikt i sikkerhetskurs for bruk av ulike maskintyper og arbeidsutstyr

  • kunne forstå og formidle gjeldende krav til håndtering og bruk av farlige kjemikalier, eksplosiv vare mht miljø og sikkerhet

  • ha kunnskap om bruk av ulike typer mineraler og bergarter og deres egenskaper for å sikre hensiktsmessig og forsvarlig bruk i ulike typer installasjoner og anlegg

  • kunne formidle den kulturelle og nasjonale betydningen av byggeskikker og byggetradisjoner ved utføring av rehabiliterings- og vedlikeholdsarbeid

  • ha inngående forståelse for gjeldende krav til anlegg, drift og kontroll av ulike installasjoner og anlegg

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å få gå opp til eksamen må studenten ha møtt på de tre obligatoriske samlingene og ha levert og fått godkjent de obligatoriske arbeidskravene. Obligatoriske oppgaver vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen. 

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert med totalt tre fysiske samlinger som går over to dager, og to nettbaserte samlinger hvor studentene skal arbeide med individuelle og teambaserte oppgaver knyttet til aktuelt fagstoff.

Arbeidsmåtene på samlingene baseres på forelesninger og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante case bearbeides av studentene i team under veiledning av faglærer.

Det legges stor vekt på selvstudium og aktivitet blant deltakerne mellom samlingene med gruppeøvelser, diskusjoner, kollegaveiledning og bruk av digitale verktøy i egen praksis.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Skriftlig hjemmeeksamen i gruppe over 14 dager med et omfang på 6000 ord +/- 10%. Det skal være maks fire studenter per gruppe. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter. Karakteren settes felles for hele gruppen.  

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:31