Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Innhold

Emnet gir innføring i problemstillinger knyttet til frafall i videregående opplæring og tiltak som kan bidra til å redusere frafall. Fokus er knyttet til klasseledelse og relasjonsbygging hvor læreren har et særskilt ansvar og en utfordrende oppgave. Tema i dette emnet er derfor knyttet til begreper som gjennomføringsgrad og frafall, klasseledelse, relasjoner og relasjonsbygging, og lærerens didaktiske kompetanse. Fagfornyelsen skal ha en sentral plass i emnet med serlig fokus på de tverfaglige temaene: folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne:

Kunnskaper

  • foreslå forebyggende tiltak til frafall i videregående opplæring basert på egen erfaring og ny forskning

  • kjenne til betydningen av meningsbærende språkbruk i opplæringen

  • ha inngående kjennskap til didaktiske modeller og undervisningsmetoder

  • identifisere utfordringer knyttet til undervisning av sammensatte elevgrupper

  • forstå og utvikle sin egen rolle som lærer for elevene

  • ha kunnskap om hvordan klasseledelse kan være en viktig faktor i forhold til livsmestring og dybdelæring

Ferdigheter

  • etablere og vedlikeholde gode læringsmiljø i klassen, og kunne strukturere elevenes faglige og sosiale læring

  • praktisere tilpasset og differensiert opplæring for sammensatte elevgrupper

  • variere egen undervisning med metoder som fremmer læring

  • kan motivere elevene til økt innsats i eget skolearbeid

  • bygge trygge og gode relasjoner til elever og utøve god klasseledelse

  • legge til rette for dybdelæring hos eleverne

Generell kompetanse

  • ta ansvar for at elevene forstår sin egen rolle for egne prestasjoner gjennom innsats

  • ha et reflektert forhold til hjelpe- og støtteapparatet knyttet til skolen

  • forstå hva frafall i videregående opplæring kan skyldes og ha kjennskap til mulige konsekvenser av frafall

  • gjennomføre elevvurdering i tråd med vurderingsforskriften

  • forstå betydningen av bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap i et dannings- og utdanningsperspektiv

Vilkår for å gå opp til eksamen

Tilstedeværelse på de fem obligatoriske samlingene.

Godkjent skriftlige og praktiske arbeidskrav. Obligatoriske oppgaver vil bli kunngjort ved studiestart og publisert i læringsplattformen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger over to dager og to nettbaserte. Hver fysiske samling har ti undervisningstimer. Det er lagt opp til fire perioder mellom samlingene hvor studentene skal arbeide med individuelle- og gruppebaserte oppgaver knyttet til gjennomgått og kommende fagstoff.

Arbeidsmåtene på samlingene baseres på forelesninger og studentaktive læringsformer hvor aktuelle og skolerelevante case bearbeides av studentene i team under veiledning av faglærer.

Emnets totale arbeidsomfang er på ca. 400 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/Ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:46