Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Veiledningspedagogikk for praksislærere i barnehagelærerutdanningen

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorprogram i barnehagelærer- eller førskolelærerutdanning eller annen relevant profesjonsutdanning av minimum 3 års varighet, som barnevernspedagog, grunnskolelærer/allmennlærer eller faglærer eller andre pedagogiske utdanninger med praksis som er likeverdig med disse utdanningsløpene. Søkeren må ha et samlet karaktersnitt på minimum C.

Innhold

Emnet gir innsikt i sentrale begreper og problemstillinger innen veiledning, og bidrar til inngående kunnskap om det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter. Bevisst utvikling av praksislærerens og praksisstudenters yrkesrolle utgjør en sentral del av emnet.

Det legges vekt på at studenten skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn, og tilpasse veiledningsmetoder og strategier til skiftende behov og kontekster.

Gjennom økt veiledningskompetanse vil studenten lære å anvende erfarings- og forskningsbasert kunnskap, som medvirkning til økt kvalitet i barnehagen. Etiske utfordringer som aktualiseres i veiledning på individ- og systemnivå, står sentralt. Sentrale styringsdokument for barnehagens innhold og oppgaver vektlegges.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • ha inngående kjennskap og kritisk forhold til grunnleggende veiledningsteori og sentrale veiledningspedagogiske teorier og strategier

  • kunne identifisere og anvende kunnskap om kommunikasjon og samspill i veiledning

  • ha avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning

Ferdigheter

  • kunne planlegge og gjennomføre veiledning, analysere og drøfte veiledningsstrategier

  • kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning og egen rolle som barnehagelærer og praksislærer

  • være i stand til å anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ- og systemnivå

  • kunne observere, analysere og reflektere over praksissituasjoner, og gi læringsfremmende tilbakemeldinger

  • planlegge veiledning i sammenheng med barnehagens samfunnsmandat, rammer og retningslinjer

Generell kompetanse

  • kunne analysere og vurdere veiledningens betydning for studentens læring og utvikling

  • kunne ivareta studentens behov og integritet i praksissituasjonen

  • kunne anvende, formidle og forholde seg kritisk til pedagogiske og didaktiske tilnærminger til veiledningsfeltet

  • kunne identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav fra arbeid i basisgruppe. Antall klargjøres ved studiestart.
Deltagelse på seminar med trening av ferdigheter i veiledning.
Godkjent individuell skriftlig rapport fra gjennomført veiledningspraksis.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil være organisert rundt fellesundervisning, basisgrupper, praktiske veiledningsøvelser og skriftlige arbeider. Emnet er praksisrettet, og forutsetter aktiv deltagelse fra studentene.

 

Gjennom studiet skal studenten delta i en basisgruppe og levere inn individuelle oppgaver og gruppeoppgaver, tilknyttet dette arbeidet. Studenten skal gjennomføre veiledning i praksis, og skrive en individuell praksisrapport. Faglærer gir tilbud om veiledning og godkjenner rapporten, i læringsplattformen. Det er obligatorisk å delta på seminar med trening av ferdigheter i veiledning.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen med individuell karakter. Studentene vurderes individuelt. Gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved UiA § 12d.

Emnet kan inngå i Barnehagekunnskap, masterprogram.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED535 – Veiledningspedagogikk for praksislærere i barnehagelærerutdanningen 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:45