Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Innhold

Emnet tar for seg veiledning for yrkesfaglærere, og skal særlig bidra til forståelse av yrkesfaginnholdet i veiledning, og av ulike veilederroller og veilederkompetanser. Betydning av sosiale relasjoner og etiske problemstillinger i veiledning og i yrkesfaglig kompetanseutvikling, vil bli særlig vektlagt. Emnet tar for seg observasjon av praksis, yrkesfaglig og profesjonell refleksjon, og innhold rettet mot sosiale og faglige læreprosesser. Emnet tar også opp arbeid med og refleksjon rundt eget lærerarbeid, kollegers lærerarbeid og av yrkesfaglærerstudenters lærerarbeid og profesjonelle yrkesutvikling.

 

Emnet vil ha stor oppmerksomhet på de tverfaglige temaene, folkehelse og livsmestring, bærekraftig utvikling og medborgerska. Problemstillinger rundt kommunikasjon og relasjoner vil være sentralt. p

Emnet tar for seg tre temaområder. Tema 1 vektlegger sosiale relasjoner, dybdelæring og etikk i veiledning. Tema 2 vektlegger anvendelse av yrkesfaglig veiledning av elever og praksisveiledning av kolleger og yrkesfaglærerlærerstudenter. Studentene vil få innføring i bruk av teknologi i veiledningen. Det vil bli veiledet i bruk av ulik veiledningsteori, tilpassing av veiledningsinnhold med særlig vekt på elevmangfold, livsmestring, sosiale relasjoner og veiledning tilpasset yrkesfagenes egenart. Tema 3 vektlegger også anvendelse av veiledningsmodeller. Her blir det undervist og veiledet i bruk av ulike veiledningsteorier, tilpassing av yrkesfaglig veiledningsinnhold og tilpassing av veiledningsmodeller. Det legges opp til øvelser som vil kunne vise en progresjon fra tema 2.

 

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten skal

  • ha kunnskap om veiledningsteori og yrkestilpassede veiledningsmodeller

  • ha kunnskap om etikk og sosiale relasjoner utvikling og betydning i veiledning

  • ha forståelse for veiledningens betydning for sosiale relasjoner, for undervisning, for individuelle læringsprosesser og for læringsfellesskap.

  • ha kunnskap om og forståelse for profe

  • sjonell yrkesutvikling og utfordringer i overgang mellom ulike utdanninger, i praktisk yrkesutøvelse, og i læreryrket

  • ha kunnskap om hvordan bruk av veiledning i undervisning og læring har betydning i forhold til dybdelæring, livsmestring og folkehelse

Ferdigheter

Studenten skal ha

  • ferdigheter i observasjon samt å kunne veilede med utgangspunkt i observasjon

  • ferdigheter i planlegging, gjennomføring, analysering, evaluering og endring av veiledningsinnhold og veiledningsprosesser

  • ferdigheter i utvikling og tilpassing av veiledning i ulike sosiale relasjoner og situasjoner, og i pedagogiske og yrkesfaglige sammenhenger

  • kunne bruke veiledning på en slik måte at det fremmer kunnskap om demokrati, medborgerskap og bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

Studenten skal

  • ha kompetanse i å analysere og vurdere hvordan sosiale relasjoner og relasjonell kunnskap i elevers, yrkesfaglærerstudenters og kollegers undervisning, har betydning for ulike læringsprosesser og for læringsfellesskap

  • kunne organisere veiledning med tanke på å ivareta elevers, yrkesfaglærerstudenters og kollegers behov og integritet i spennet av ulike undervisnings- og praksissituasjoner

  • ha kompetanse i tilpassing av veiledningsinnhold, og kompetanse om ulike former for formativ vurdering i yrkesfagligveiledning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på fellessamlingene, og godkjent prosjektskisse som presenterer plan for gjennomføring og evaluering av praktisk veiledningsprosjekt på egen skole.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert med tre fysiske samlinger over to dager, hver samling på 10 timer, samt to nettbaserte samlinger. Arbeidsmåtene på samlingene baseres på forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser i veiledning. På de nettbaserte samlingene skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til veiledning og samarbeide med medstudenter over nettet.

Mellom samlingene skal studentene prøve ut veiledning av kollegaer og elever. Erfaringer skal deles på nett med medstudentene. Nettsamlingene blir organisert og veiledet av faglærer som er tilstede under alle nettbaserte samlinger. Etter at erfaringer er delt på nettet, skal studentene prøve ut nye strategier for veiledning. Erfaringene skal så dokumenteres. Emnet legger opp til varierte dokumentasjonsformer av veiledningen, både lyd, bilde, film og tekst.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Muntlig gruppeeksamen der studentene på bakgrunn av pensumlitteratur og egen praksis presenterer gjennomføring og evaluering av praktisk veiledningsprosjekt på egen skole. Studentens presentasjon vurderes individuelt og får individuell gradert karakter.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PED972 – Skolebasert veiledningspedagogikk for praksislærere og veiledere for nyutdannede 5
PED991 – Veiledningspedagogikk for lærerutdannere i praksisfeltet trinn 1-10. 5
PED992 – Veilederutdanning grunnemne. Veiledningsteori og metode 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:45