Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Yrkesfaglærerløftet

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Generell studiekompetanse. Søkere må være ansatt i videregående skole og undervise i programfag på yrkesfaglige utdanningsprogram.

Innhold

Emnet tar for seg bruk av IKT (digitale verktøy og teknologi) og e-læring for bruk i videregående opplæring. Gjennom innføring, bruk og erfaringer skal emnet gi et grunnlag for studenten til å kunne benytte seg av teknologi i undervisningen, samt forstå virkningen av dette. Emnet vil ha stor oppmerksomhet rundt det tværfaglige tema "folkehelse og livsmestring". Her vil problemstillinger rundt dataspill og bruk av sosiale medier være sentralt.

Emnet skal også gi innsikt i historien bak fremveksten av digitale verktøy, samt forståelse for bruken av teknologi og elementer som sosiale medier både til bruk i undervisningen og i mer uformelle situasjoner.

Emnet vil også fokusere på arbeidsformer, vurderingsformer og bruk av teknologi for å kunne lage egne læringsressurser innen sine fagemner, samt benytte seg av digitale verktøy for å fremme eget arbeid på og utenfor skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:  

Kunnskaper

  • kjenne til ulike teorier rundt digital pedagogikk og e-læring

  • ha innsikt i og forståelse for bruk av teknologi i undervisningen

  • kjenne til sammenhengen mellom ulike fagemner og mulighetsrommet som ligger i innføring av teknologi

  • ha innsikt i hva som kreves av en lærer som ønsker å benytte seg av digitale verktøy

  • ha innsikt i hvordan bruken av teknologi og digitale verktøy kan tilpasse og modernisere undervisningen

  • ha innsikt i hvordan bruken av ulike digitale verktøy og teknologi kan påvirke brukerne og kjenne til de regler som foreligger

  • kjenne til de etiske problemstillingene som oppstår ved innføring av ny teknologi 

  • Ha kunnskap om hvordan bruk av IKT har betydning i forhold til livsmestring og folkehelse

Ferdigheter

  • ha utviklet ferdigheter og ha innsikt i ulike digitale spesifikke verktøy som kan være relevant for studieprogrammet

  • kunne planlegge, gjennomføre og nyttiggjøre seg erfaringer ved bruk av digitale verktøy i klassesituasjon

  • kunne legge til rette for kommunikasjonsprosesser ved hjelp av ulike typer medier

  • kunne gjenkjenne ulike praktiske og etiske problemer, og kjenne til ulike metoder for å håndtere disse

  • kunne se sammenhenger mellom skolens mål og bruken av teknologi for å fremme disse

  • kunne utøve klasseledelse i et teknologirikt klasserom

  • Kunne bruke digitale verktøy på en slik måte det fremmer kunnskap om bærekraftig utvikling

Generell kompetanse

  • kunne analysere og bidra til kunnskapsutvikling hos medarbeidere i eget praksisfelt, ved bruk av erfaringslæring (lære ved å oppdage)

  • kunne reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppen

  • kunne identifisere samarbeidsutfordringer på ulike nivå

  • kunne identifisere nye måter å kommunisere og formidle undervisning

  • Kjenne til hvordan bruk av digitale verktøyer og medier er en faktor i forhold til demokrati og medborgerskap

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppmøte på samlingene og godkjente obligatoriske oppgaver til de forskjellige temaene. Informasjon om innhold og antall, blir gitt ved oppstarten av emnet.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli organisert som en kombinasjon av fysiske- og nettbaserte samlinger. Emnet har tre fysiske samlinger over to dager, hver samling på 10 timer. Arbeidsmåtene på studiesamlingene baseres på praktisk bruk av programmer og verktøy, samt noen forelesninger.

 

På de nettbaserte samlinger skal studentene arbeide med oppgaver knyttet til aktuelt fagstoff og samarbeide med medstudenter over nettet. Mellom samlingene skal studentene prøve ut IKT-baserte undervisningsopplegg i egen klasse. Erfaringene deres på nett med medstudenter. Nettsamlingene blir strukturert og veiledet av faglærer som er tilstede under alle nettbaserte samlinger. Etter at erfaringene er delt på nettet, skal studentene prøve ut det samme undervisningsopplegget, nå i justert utgave. Erfaringene skal så dokumenteres. Emnet legges opp til varierte dokumentasjonsformer, både lyd, bilder, film og tekst.

Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene organiseres i undervisningsgrupper hvor bruk av verktøy, teori, erfaringsutveksling, trening og samspill står sentralt.

Praktiske øvelser brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan forsterke hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper.

 

Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Produksjon av egen e-læringsressurs i et selvvalgt emne fra egen undervisning. Ressursen skal ha vært utprøvd i egen klasse i løpet av kurset. Individuell muntlig eksamen om e-læringsressursen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:44