PED971 Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Ingvild Bergan
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Veiledningspedagogikk 2, skole og barnehage
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Lærerutdanning/barnehagelærerutdanning eller fullført bachelorgrad.
Minst 15 sp veiledningspedagogikk etter fullført utdanning.
Minimum to års praksis fra skole- eller barnehagesektor etter fullført utdanning.
Innhold
Formålet med emnet er å bidra til dypere forståelse av det pedagogiske veiledningsfeltets ulike teorier, tilnærminger, roller, relasjoner og aktiviteter.
Emnet gir kunnskap om og erfaring med praktisk anvendelse og design av veiledning og veiledningsordninger på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå. Det gis innføring i gruppeveiledning i ulike kontekster.
Det legges vekt på at studentene skal utvikle et analytisk, reflektert og kritisk syn på ulike tilnærminger, og tilpasse metoder og strategier til skiftende kontekster.
Veiledningspedagogikk knytter seg både til en virksomhet og et fagområde. Studenten skal både utvikle sin veiledningspraksis, og sin analytiske og kritiske evne.
Mulige motsetninger mellom individuelle, samfunnsmessige, samt ulike profesjoners behov og målsettinger belyses og drøftes. Det legges vekt på etiske problemstillinger og refleksjon rundt begrepet veiledningskvalitet.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har erfarings- og forskningsbasert kunnskap om sentrale veiledningsteorier, innen individ-, gruppe- og organisasjonskontekst
-
har avansert kunnskap om praksisfeltet som læringsarena for profesjonsutdanning, med vekt på veiledningskvalifikasjoner hos praksislærer, veileder og mentor
-
kan anvende kunnskap om gruppeprosesser og konflikthåndtering i ulike yrkes- og utdanningskontekster
FERDIGHETER
Studenten
-
skal kunne utforske, analysere og kritisk reflektere over pedagogisk veiledning, egen rolle som veileder, samt vurdering av studenter i praksis
-
er i stand til å anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ, gruppe og organisasjonsnivå
-
skal kunne analysere, og arbeide selvstendig og praktisk med veiledningspedagogisk utviklingsarbeid, herunder anvende digital veiledningsteknologi
-
er i stand til å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- og/eller utviklingsprosjekt knyttet til egen pedagogisk veiledningspraksis, i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan analysere og kritisk reflektere over praksis som utdanningsarena i spenningsfeltet mellom samfunns-, organisasjons- og individnivå
-
kan anvende, formidle og forholde seg kritisk til ulike pedagogiske og didaktiske tilnærminger til veiledningsfeltet
-
kan identifisere og finne løsninger på etiske problemstillinger i samsvar med en verdibasert grunnholdning
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav fra arbeid i grupper. Antall publiseres ved studiestart.
Deltagelse på seminar med egentrening.
Godkjent individuell, skriftlig oppgave.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er samlingsbasert og organiseres rundt forelesning, seminar og oppgaver, med forutsetning om aktiv deltagelse fra studentene.
Det er obligatorisk å delta gruppearbeid og seminar med egentrening, der studentene anvender erfaringsbasert- og forskningsbasert kunnskap på problemstillinger fra praksis. Studenter og lærere kommenterer, gir tilbakemelding på og diskuterer problemstillinger fra egentreningen. I tillegg skal studenten skrive en individuell oppgave.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Skriftlig individuell semesteroppgave der studentene, på bakgrunn av teori, beskriver, kritisk vurderer og diskuterer en praktisk veiledningssituasjon. Gradert karakter.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PED523 – Rådgivning | 15 |
PED962 – Veiledning og rådgivning | 15 |
PED993 – Veilederutdanning. Profesjonskvalifisering og kollegaveiledning | 15 |
PED971 – Veiledningspedagogikk 2 for veiledere, praksislærere og mentorer i barnehage og skole | 15 |
PED994 – Veilederutdanning valgemne 1b. Profesjonsveiledning. | 10 |
PED512 – Rådgiving | 5 |