Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Pedagogisk anvendelse av utdanningsrett

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning eller annen grad innen pedagogikk av et omfang på minst 180 sp.

Innhold

Kompetanse om regelverket er ikke alltid god nok blant lærere. Dette emnet setter fokus på utfordringer en har som pedagog i møte med jussen, og det tar for seg samspillet mellom pedagogikk, etikk og juss. Det legges vekt på sentrale dilemmaer personer i skoleverket ofte møter i hverdagen. Emnet har som mål å gi studentene kompetanse i å anvende regelverket om rettigheter og plikter knyttet til elevenes skolehverdag. Dette gjelder særlig rettigheter og plikter knyttet til:

  • barnets beste i skolen

  • tilpasset opplæring

  • skolemiljø

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal

  • ha kunnskap om juridisk metode og bruk av lovdata for praktisk anvendelse i skolehverdagen

  • ha innsikt i skolens mandat og grunnleggende verdier og prinsipper

  • ha forståelse for barnets beste som et grunnleggende hensyn

  • ha kunnskap om tilpasset opplæring og rettigheter knyttet til elever med særskilte behov

  • ha kompetanse i å kunne anvende regelverket om rettigheter og plikter knyttet til blant annet: elevens skolehverdag, tilpasset opplæring, skolemiljø, skole/hjemsamarbeid, bruk av tvang, taushets-/opplysningsplikt og tverretatlig samarbeid.

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne utføre sine arbeidsoppgaver i skolen i samsvar med de rammer og muligheter som regelverket gir

  • kunne forvalte og realisere rettigheter til de involverte parter i skoleverket

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne utøve faglig skjønn i lys av regelverket ved problemstillinger og dilemmaer som forekommer i skolen

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • én skriftlig gruppeoppgave må være godkjent

  • muntlig presentasjon i gruppe, må være godkjent

  • tilstedeværelse på samling med muntlig fremlegg

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er samlingsbasert og går over to semester, med totalt fire samlinger over to dager. Det legges opp til forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og fremlegg, som forutsetter aktiv deltakelse fra studentene. Mellom samlingene skal studentene arbeide i grupper. Gruppeoppgaven innebærer både et skriftlig arbeid og en muntlig presentasjon for medstudenter og faglærer.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

3-dagers individuell hjemmeeksamen med gradert karakter.

Annen informasjon

Emnet kan innpasses i Spesialpedagogikk, masterprogram

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
JU-915 – Utdannings- og arbeidsrett 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:41