Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Praktisk ledelse for mellomledere

Forkunnskapskrav

Studiekompetanse eller realkompetansevurdering i forhold til yrkeskompetanse og ledererfaring.

Anbefalte forkunnskaper

Mellomledererfaring.

Innhold

Emnet tar for seg endring i ledelse gjennom historien. Emnet skal også være et bidrag til å utvikle deltagerne som ledere gjennom standardarbeid, gruppeutvikling og teamforståelse, herunder forskjellen i teamroller. Derfor er også bevisst utvikling av eget arbeid med kommunikasjon, tilbakemelding, medarbeiderutvikling og arbeid med konflikthåndtering en del av emnet. Emnet tar for seg arbeid med energiutvikling, drivkraft, motivasjon og bedriftskultur i forhold til personlig lederskap. Ledelse i et resultatperspektiv er en del av emnet gjennom utvikling av begreper og sammenhenger i forbindelse med økonomi, service og kundeorientering. Emnet skal samlet sett bidra til forståelse av egne preferanser, verdier og valg knyttet til karriereutvikling.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

 

KUNNSKAPER

  • Kjenne til ulike teorier om ledelse.

  • Ha innsikt i og forståelse av eget lederskap .

  • Kjenne til sammenhengen mellom de ulike nivå for lederskap i en virksomhet.

  • Ha innsikt i hva som kreves av en aktiv, målrettet og verdibasert leder.

  • Ha innsikt i egen lederrolle sett i forhold til virksomhetens resultat.

  • Ha innsikt i deler av begrepene verdibasert ledelse, normativt lederskap og standarder for eget lederskap gjennom personlighetsutvikling.

 

FERDIGHETER

  • Ha utviklet egne ferdigheter og ha innsikt i ulike metoder innen lederskap.

  • Ha opparbeidet seg erfaringer ved bruk av tre verktøy (NEO 130-R, karriereanker og teamrollekartlegging), og der igjennom fått innsikt i egne personlighetstrekk, egen lederstil, karrierepreferanser og foretrukne roller i teamarbeid.

  • Kunne planlegge, gjennomføre og nyttegjøre seg erfaringer ved bruk av en undersøkelse i egen organisasjon.

  • Kunne legge til rette for kommunikasjonsprosesser

  • Ha innsikt i egne reaksjonsmønstre mht å gi og få tilbakemelding.

  • Kunne gjenkjenne ulike nivå for konflikt, kjenne ulike metoder for konflikthåndtering og kunne velge mellom ulike situasjonsbestemte tilnærmingsmåter.

  • Kunne se sammenhenger mellom virksomhetens mål, strategi og resultat, herunder lederskapets innvirkning på disse.

 

GENERELL KOMPETANSE

  • Ha blitt tryggere i lederrollen

  • Kunne analysere og bidra til kunnskapsutvikling hos medarbeidere i eget praksisfelt, ved bruk av erfaringslæring (lære ved å oppdage).

  • Kunne reflektere over erfaringer gjort i praktiske øvelser gjennomført alene og i gruppen. Refleksjoner deles både muntlig og skriftlig.

  • Kunne identifisere samarbeidsutfordringer på ulike nivå.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse på alle samlingene, samt bestått klargjøring av bedriftsprosjektet. (Problemstilling og redegjøring for prosjektet i plenum). Dette skal det arbeides med mellom samlingene.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformen er dynamisk og interaktiv, og den enkelte blir utfordret i plenum, gruppevis og individuelt. Studentene/lederne organiseres i faste basisgrupper hvor erfaringsutveksling, trening og samspill i disse gruppene står sentralt. Hver gruppe har en veileder som følger sin gruppe gjennom hele programmet. Deltakerne fordeles gruppevis slik at variasjonen i bakgrunn blir så variert som mulig.

Forelesninger er lagt opp som bolkundervisning. Undervisningen gis på 3 samlinger med 3 dagers varighet hver. Det arbeides med lærestoff 10 timer hver dag hvor det legges vekt på stor didaktisk variasjon. Praktiske øvelser og casemetodikk brukes til å synliggjøre hvordan praksis og teori kan befrukte hverandre gjennom erfaringslæringsprinsipper. Studentene har arbeidsoppgaver innen egen virksomhet mellom samlingene.

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen i form av et praktisk/teoretisk prosjekt over oppgitt emne i egen bedrift.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:41