PED609 Pedagogikkens legitimitet i lys av samtidens utfordringer for demokratisk deltakelse
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Turid Skarre Aasebø
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet belyser noen av dagens utfordringer i det pedagogiske landskapet knyttet til demokrati, demokratisk deltakelse og legitimitet. Der er særlig fire utfordringer som tematiseres: utfordringer knyttet til utdanningspolitisk styring av oppdragelse og utdanning gjennom global, markedsorientert legitimering og ny-positivistiske testregimer som erstatter pedagogiske begrunnelser, utfordringer knyttet til de pedagogiske institusjonenes maktutøvelse som kommer til utrykk gjennom elevers klimastreiker, og gjennom spenninger mellom storsamfunn og minoriteter, utfordringer knyttet til økende mistillit overfor vitenskapelig og profesjonell kunnskap bl.a. i sammenheng med fenomener som ‘fake news’ og konspirasjonstenkning, som får konsekvenser for pedagogisk praksis i klasserommet og for pedagogiske forskning, og utfordringer knyttet til de nyere, ekstreme ideologier som kan svekke demokratiske prosesser.
Læringsutbytte
Etter endt emne skal kandidaten
- ha kunnskap om grunnleggende pedagogiske ideer og begreper om demokrati og demokratisk deltakelse
- ha innsikt i dagsaktuelle utfordringer som styring av utdanning, institusjonell maktutøvelse, vitenskapelig og profesjonell kunnskap, og ytterliggående ideologier, og kunne analysere deres betydning for pedagogisk teori og praksis
- kunne diskutere og vurdere kritisk eget forskningsprosjekt i lys av overnevnte utfordringer
- kunne delta i aktuelle diskusjoner og bidra til kunnskapsutvikling på feltet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatorisk deltakelse i workshops. Eventuelle obligatoriske krav vil bli annonsert i Canvas før kurset
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen foregår over fire dager og består av en kombinasjon av forelesninger og seminardiskusjoner. Det vil løpet av kurset arrangeres to workshops hvor ph.d.-kandidater legger frem utkast til paper til diskusjon og veiledning.
Undervisningen gjennomføres i hovedsak på nordiske språk.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Individuelt skriftlig essay som vurderes som bestått/ikke bestått. Spesifikasjoner gis i Canvas.