PED605 Profesjonalitet og profesjonelle relasjoner
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram
Innhold
Emnets tematiske omdreiningspunkt vil være endringer og utviklingstrekk innenfor profesjonsfeltet. Historiske og kontekstuelle faktorer som påvirker profesjonsforståelse, profesjonell praksis og profesjonsetikk vil bli særlig vektlagt. For å kunne belyse endringer og sammenlikne på tvers av enkeltprofesjoner vil kurset ha en bred forskningsmessig tilnærming og inkludere profesjonssosiologiske perspektiver, filosofiske analyser og fenomenologiske studier av personer og relasjoner
Følgende tema vil være sentrale:
- Profesjonenes autonomi og forholdet mellom profesjon og ulike styringsregimer.
- Profesjoner mellom marked, stat og sivilsamfunn.
- Profesjonenes kunnskapsgrunnlag, herunder drøfting av forholdet mellom teori og praksis, og skjønn og evidens.
- Profesjonsetikk og etiske utfordringer i praksis, herunder nyere tilnærminger til profesjonsetikken med vekt på fenomenologisk orientert etikk og etikk i praksis.
- Ulike relasjoner og interaksjonsprosesser knyttet til profesjonsutøvelse med vekt på en fenomenologisk orientert relasjonsforståelse, herunder samhandling med tjenestemottaker
- Profesjonsutøvelse og kjønn.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- ha solid oversikt over sentrale trekk i framveksten og utviklingen av profesjoner
- kunne bidra til utvikling av kunnskap om og for profesjoner gjennom teoretiske studier og/eller fortolking av profesjonell praksis
- kunne identifisere og analysere nye utfordringer av faglig og etisk karakter innenfor profesjonsfeltet og delta i avanserte diskusjoner om slike emner.
- kunne plassere eget forskningsprosjekt i forhold til profesjonsforskningens kunnskapsfront
- kunne utfordre etablert kunnskap og etablerte praksisformer
- kunne bidra til utvikling av en kunnskapsbasert profesjonell praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være en kombinasjon av forelesninger, samtaler med studentene og studentframlegg.
Eksamen
Essay 15 sider. Essayet blir vurdert som bestått/ikke bestått, der bestått tilsvarer karakteren B eller bedre.