Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

I emnet skal kandidatene møte, mestre og vurdere hvordan undervisning forstås innen tysk didaktikk, innen empirisk undervisningsforskning som for eksempel School effectiveness- tradisjonen og klasseromsforskning og innen curriculum-tradisjonen og den fagdidaktiske forståelse som den rommer. Kandidatene vil møte undervisning på ulike måter forstått som politikk, som praksis og som uttrykk for ulike måter å organisere læreplaner på. Et sentralt spenn i emnet vil gå mellom dets bidrag til kunnskapsutvikling om hva undervisning er og krav om evne til å vurdere ulike tilnærminger til undervisning.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten:

  • være i kunnskapsfronten innenfor fagområdet didaktikk og empirisk undervisningsforskning

  • kunne identifisere hvordan aktuelle tema formuleres innen ulike forskningstradisjoner som teoretiserer hva undervisning er, hva som endrer den og hvordan undervisning bidrar til læringsutbytte

  • kunne vurdere kritisk de ulike forskningstradisjonenes tilnærming til undervisning

  • kunne drive forskning og faglig utviklingsarbeid innenfor undervisningsfeltet på høyt internasjonalt nivå

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til ement kreves det at kandidaten gjennomgår relevant litteratur. Kandidatens arbeid dokumenteres gjennom innlevering av paper

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er organisert som to samlinger og vil på den måten gi rom for kandidatenes egen utdypning og bearbeiding mellom samlingene av de problemstillinger som reises.
I første samling vil kandidatene få presentert aktuelle problemstillinger innen didaktikk gjennom forelesninger ved og møte med ledende representanter for feltet. På denne samlingen vil hver kandidat få veiledning i hvordan pensumlitteraturen kan knyttes til arbeidet med eget paper og hvordan denne kursdokumentasjone kan bygges opp.
I perioden mellom samlingene forventes det at kandidatene gjennomgår pensumlitteraturen og at de deltar i en perspektivering av denne på Canvas.
Opplæringene i andre samling vil også organiseres i form av forelesninger og drøfting av problemstillinger som er relevante for temaet. Emnet fokuserer både på substansielle forhold og på metodologi, dvs hvordan profesjon studeres. På siste samling får kandidatene videre veiledning på arbeidet med paperet.

Eksamen

Papereret må godkjennes. Vurderingsuttrykk: betått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:38