Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Innhold

I dette emnet skal kandidatene få kjennskap til sentrale grunnlagstemaer i pedagogikk hentet fra pedagogisk filosofisk og pedagogisk sosiologi, samt aktuelle posisjoner som kritisk teori, feministisk teori, postkolonial teori osv. Emnet vil også gi kjennskaps til sentral og aktuell forskning på utfordringer og tendenser nasjonalt og globalt innenfor utdanningsfeltet/pedagogikkfeltet.

Læringsutbytte

Etter endt emne skal kandidaten:

  • ha kunnskap om sentrale historiske, teoretiske og forskningsmessige problemstillinger innenfor fagdisiplinen pedagogikk

  • kunne anvende og diskutere sentrale temaer innenfor pedagogisk filosofi og pedagogisk sosiologi

  • kunne belyse og diskutere globale og nasjonale trender som er relevante for utdanningsvitenskap og pedagogikk

  • kunne vurdere og drøfte sitt eget doktorgradsprosjekt i lys av denne kunnskapen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til emnet kreves det at kandidaten gjennomgår relevant litteratur. Kandidatens arbeid dokumenteres gjennom innlevering av paper.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer.

Eksamen

Paper.
Vurderingsuttryk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:38:38