Anbefalte forkunnskaper

KF-405 Lek, læring og barns meningsskaping (15 sp) 

Innhold

Emnet tematiserer betydningen av barnehagens læringsmiljø i arbeidet med og samspillet mellom barn og ansatte i barnehagen. Læringsmiljø inkluderer barns relasjoner med sted, rom og materialitet. Det inkluderer også relasjoner mellom barn og relasjoner mellom barn og ansatte. Emnet inkluderer veiledning i faglige utviklingsprosesser i barnehagen. Emnet inneholder også kritiske perspektiver på barnehagefaglige læringstradisjoner og læringssyn, spesielt knyttet til barns læring innen fagområder i barnehagen. I emnet analyseres og diskuteres nasjonal og internasjonal forskning på barns læring i barnehagen.  

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

- kunne forholde seg kritisk til læringsteorier og ha inngående kunnskap om barnehagefaglige læringstradisjoner

-ha inngående kunnskap om nasjonal og internasjonal forskning på læringsperspektiver for å kunne legge til rette for barns matematiske erfaringer

-kunne analysere og kritisk drøfte hverdagslige situasjoner i barnehagen ut fra perspektiver på barnehagens læringsmiljø

-kunne anvende grunnleggende veiledningsferdigheter på individ-, gruppe- og organisasjonsnivå

-ha en overordnet forståelse for arbeidet med fagområdene i barnehagen med utgangspunkt i et helthetlig syn på læring og barnas læringsmiljø

-kunne anvende teori og forskningslitteratur i eget forsknings- og utviklingsarbeid

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha deltatt på seminar der de legger fram eget masteroppgaveprosjekt og diskuterer medstudenters masteroppgaveprosjekt.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet benyttes forelesninger, seminarer, gruppearbeid og individuelt arbeid. Studentene skal også gjennomføre et større prosjektarbeid, individuelt eller i gruppe med vekt på matematikk. Studentene må kommunisere forskning og egne perspektiv på læring og læringsmiljø både muntlig og skriftlig. Arbeidsomfanget er 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Prosjekt, individuelt eller gruppe, teller 1/3 Muntlig, individuell eksamen, teller 2/3 Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:43:20